Hyresgästernas och hyresvärdens skyldigheter

Hej! Vi ska flytta från våran hyresrätt pga störiga grannar. Vi har sagt till hyresvärden flertalet gånger men utan att få någon hjälp. Även pratat med grannarna själva utan någon positiv respons, snarare betett sig hotfullt. Det är mycket som är under standard i lägenheten som vi påtalat men inget blir åtgärdat. T.ex en del av duschen fungerar inte alls längre, det tar lång tid innan vattnet blir varmt i kranarna, problem med silverfiskar i hela köket m.m.

Vad har vi för rättigheter? Vi har helt enkelt gett upp för ingen lyssnar på oss, därför väljer vi att flytta härifrån. Kan man få kortare uppsägningstid pga att inget blivit åtgärdat trots påpekande till hyresvärden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 12 kap. 25§ Jordabalken (JB) ska hyresgästerna som använder huset se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Hyresgästerna ska vidare vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

I förarbetena till lagen har angivits att utgångspunkten för vad som ska förstås med störningar i boendet är bestämmelserna i hälsoskyddslagen och hälsoskyddsförordningen om sanitär olägenhet. För att falla under olägenhet ansågs en störning kunna vara skadlig i psykiskt eller fysiskt hänseende för en människas hälsotillstånd. Stöd får tas från den allmänna uppfattning om vad som får godtas i ett hus likt ditt och en avvägning får göras av vad som ska anses vara en störning i boendet. Mindre störningar eller sådana som är tillfälligt övergående måste grannarna tåla. Hänsyn tas inte till om grannarna är känsliga än normalt (prop. 1992/93:115 s. 30). Däremot kan det sägas att de boende på natten ska kunna sova ostört, medan man på dagen får räkna med en del liv och rörelse i fastigheten.

Enligt 12 kap. 25§ st. 2 JB ska hyresvärden ge hyresgästerna tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om dessa är bostadshyresgäster, underrätta socialnämnden i den kommun där bostaden är belägen om störningarna. Om hyresgästerna bryter mot detta och inte bättrar sig efter att de fått en tillsägelse kan hyresrätten förverkas enligt 42 § 1 st. 9 p.

Av 12 kap. 9§ JB framgår att hyresvärden på tillträdesdagen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Dagen du flyttat in ska alltså bostaden vara bebolig och i acceptabelt annars kan du vara berättigad skadestånd. Enligt 12 kap. 15§ JB gäller hyresvärdens underhållskyldighet under hela hyresperioden. Hyresvärden är likaså skyldig att med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk. De åligger alltså hyresvärden att åtgärda den försämring som uppstått i lägenheten och inte ni såvida inte ni orsakat störningen.

Av 12 kap. 5§ JB får hyresgästen alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Uppsägningstiden är tre månader oavsett vilken hyrestid eller uppsägningstid som avtalats. Som hyresgäst är du däremot skyldig att betala hyra under uppsägningstiden, även om du bor i lägenheten eller flyttat ut tidigare. Detta är fallet såvida inte hyresvärden gått med på att du slipper betala. Ifall du inte kan betala hyra finns en risk att du blir förverkad. I 12 kap. 42§ JB stadgas delvis att hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid om hyresgästen, när det gäller en bostadslägenhet, dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare