Hyresgästens rätt när det kommer in rök- och matlukt genom ventilation i bostadslägenhet.

Hej!

Inne i mitt sovrum så är ventilationen hemsk, rök och matlukt kommer in hela tiden. Nu har det blivit ännu värre. Hyresvärden sa först att det inte kan göra något förrens våren/sommar då när värmen stängs av, på detta sätt kan det ta av elementet och utföra sitt jobb. Men vi kan inte sova i vårt sovrum på grund av röklukten, den är hemsk och fruktansvärt!!

vad kan vi göra och hur kan vi gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Jag uppfattar det som att du har ett förstahandskontrakt på en bostadslägenhet och svarar utifrån det.

Era rättigheter
De besvär du beskriver regleras i hyreslagen (12 kapitlet, 15 §, jordabalken (JB)) där huvudregeln är att lägenheten ska vara i sådant skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. När det gäller bostadslägenheter så ingår det att sådana ska ha en fungerande ventilation som inte orsakar besvärande lukt eller negativa hälsoeffekter. I ert fall låter det som att lukten är klart besvärande och då är det hyresvärdens ansvar att åtgärda bristen så snart det kan ske. Nu påstår hyresvärden att bristen inte kan åtgärdas förrän till sommaren och om så är fallet är det inget ni kan göra åt själva bristen, men då har ni istället rätt till nedsättning av hyran och här spelar det ingen roll om det är hyresvärdens fel att bristen uppstått eller ej. (12 kapitlet, 11 §, JB)

Handlingsplan
Ofta är det förstås så att en hyresvärd inte utan vidare är villig att sänka hyran eller låter sig tvingas till åtgärder så ni kan behöva vara beredda på att driva er sak. Till att börja med föreslår jag att ni vänder er igen till hyresvärden och påtalar att en fungerande ventilation utan besvärande lukt är ett minikrav i en bostadslägenhet (om detta finns att läsa på bl.a. Boverkets hemsida) och att det måste åtgärdas så snart möjligt och att ni till dess har rätt till sänkt hyra. Samarbetar hen inte kan ni därefter vända er till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i er kommun. Om de tar kontakt med er hyresvärd ökar det förstås era chanser att bristen åtgärdas så snart som möjligt och att hyresvärden går med på en sänkt hyra till dess. Nästa steg är att gå till hyresnämnden och kräva er rätt där.

Hoppas det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Isak BergströmRådgivare