Hyresgäst vill ta över hyresavtal

min hyresgäst vägrar flytta kan han ta över mitt kontrakt

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss!

Om din hyresgäst inte flyttar frivilligt kan du ansöka om så kallad handräckning hos Kronofogden. Då kommer du få ett bevis där det står att hyresgästen skall flytta och kronofogden kommer då hjälpa dig med vräkningen.

Vad gäller din huvudfråga om övertagande av ditt hyresavtal av hyresgästen så uppfattar jag det att det rör sig om en inneboende som bor med dig. Svaret är nej, inneboende har inte rätt att ta över förstahandskontrakten, om inte värden frivilligt går med på det. Det är bara närstående personer som delat hushåll (sammanbott) med förstahandshyresgästen i minst tre år kan få ta över lägenheten. Med närstående menas enligt lagen make, sambo, föräldrar, barn, syskon och andra släktingar. Med sammanbott menas att man har gemensamt hushåll och använder lägenheten tillsammans.

Vänligen,

Mikhail AtayevRådgivare