Hyresgäst ansvar

Hej, Jag bo i en hyresrätt där föregående hyresgäst installerade en duschkabin. När jag flyttade in blev duschkabinen kvar då jag godkände detta, det godkändes även vid besiktningen då inga anmärkningar gjordes i besiktningsprotokollet. Det finns heller inga skriftliga dokument som anger att jag skulle vara ansvarig för eventuellt återställande av badrummet (nedmontering av duschkabinen). Jag antog att när hyresvärden godkände besiktningen innan jag flyttade in så godkände han det skick lägenheten var i vid det tillfället. Jag har flera gånger tänkt på om jag numera är ansvarig för återställandet av badrummet när jag flyttar ut, vilket jag nu också ska göra. Om ny hyresgäst säger "nej, jag vill ej ta över ansvaret", kan hyresvärden ålägga mig att återställa badrummet i det skick den var då hyresgästen innan mig flyttade in?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Reglerna om hyra hittar du i Hyreslagen (12 kap Jordabalken). Enligt 24 § ansvarar hyresgästen under hyrestiden för att väl vårda lägenheten och är skyldig att ersätta hyresvärden för skada som uppkommer på lägenheten under hyrestiden. Detta ansvar gäller för Dig som hyresgäst under din hyrestid och du ansvarar inte för skada som tidigare hyresgäster har orsakat. Om hyresvärden skulle anse att bytet av duschkabin innebär en skada på lägenheten är det alltså inte ditt ansvar. Du ansvarar inte för att "förbättra" lägenhetens skick utan för att upprätthålla den i det skick som den överlämnats till dig.

Svaret på din fråga är alltså: Nej, hyrsvärden kan inte ålägga dig att återställa badrummet till det skick som det hade före den förra hyresgästen flyttade in, däremot till det skick det hade när du själv flyttade in.

Skulle hyresvärden försöka påföra detta ansvar på dig bör du alltså upplysa denne om att duschkabinen installerades av den tidigare hyresgästen och inte är ditt ansvar.

Victor SundhRådgivare