Hyra under uppsägningsmånader

Hej, min hyresvärd sa upp mitt kontrakt den 2 juni och sa att utflytt är den 30 aug.(bott där i 1,5 år) Har hittat ny lägenhet som jag får tillträde till den andra augusti. Hyresvärden anser att jag även ska betala för hela augusti månad.

Det var ju inte direkt jag som sa upp kontraktet och hade tur att ens hitta något så snabbt.

Som student har jag inte pengar att betala en dubbel hyra heller.

En vän i familjen anser att jag bara ska betala mellanskillnaden av depositionen för juli månad och för de 2 dagarna i augusti. Vet inte riktigt vad jag ska göra med allt detta så ber om hjälp!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår ifrån att ditt hyresavtal gäller för obestämd tid. Hyresavtal på bestämd tid upphör som utgångspunkt att gälla vid det angivna slutdatumet, 12 kap. 3 § Jordabalken (JB). Ett hyresavtal på obestämd tid måste sägas upp för att upphöra och avtalet upphör att gälla det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. 12 kap. 4 § JB. Detta gäller om inte en längre uppsägningstid har avtalats. Om det hade varit du som sagt upp hyresavtalet så hade du haft rätt att säga upp hyresavtalet att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen oavsett om det avtalats längre uppsägningstid för det fall det varit hyresvärden som sagt upp ditt hyresavtal, 12 kap. 5 § JB. Du blir då tvungen att betala hyran under uppsägningsmånaderna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare