Hyra och besittningsrätt vid uthyrning av bostadslägenhet

Jag har köpt ett hus som består av tre stycken lägenheter. Jag kommer att bo i en utav dessa som utgör en hel våning (50% av boytan) och hyra ut de andra två som utgör resterande del av huset.

Jag undrar hur villan klassificeras? Ska det vara en näringsverksamhet eller kan man hyra ut dem helt privat?

Hur ska man tänka angående hyressättning? Har jag rätt att sätta vilken hyra jag vill eller behöver jag ta hänsyn till hur andra likvärdiga lägenheter i området ligger?

Behöver jag ta hänsyn till någon besittningsrätt?

vänliga hälsningar Sam.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med dina frågor!
Din villa kommer att klassas som ett privathus med hyresrätter. Enligt lag så är avtal som handlar om att upplåta hus eller delar av hus en hyresrätt, se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. Du skulle troligtvis kunna starta en näringsverksamhet också genom att starta ett bolag.

Gällande hyresersättning så ska hyran finnas med i hyresavtalet som upprättas av hyresgäst och hyresvärd, skriftigt eller muntligt. Om ni inte kan komma överens om en hyra så ska hyran sättas till ett skäligt belopp. Enligt lag är en hyra inte skälig om den är mycket högre än vad hyran för liknande lägenheter är, se https://lagen.nu/1970:994#K12P55S1. Alltså måste lite hänsyn tas till hur andra likvärdiga lägenheter ligger i hyra.

Gällande besittningsrätten så har en hyresgäst som hyr en bostadslägenhet rätt till förlängning av hyresrätten om hyresvärden säger upp avtalet. Det finns självklart undantag från detta, så som om hyresgästen inte skött sig men det krävs ganska mycket enligt lag för att en bostadshyresgäst inte ska kunna åberopa sin besittningsrätt och få avtalet förlängt. I jordabalken tar de upp exempel på när besittningsrätten inte gäller, se https://lagen.nu/1970:994#K12P46S1. Om ingen av omständigheterna i lagen kan åberopas av hyresvärden så kommer hyresgästen ha en besittningsrätt.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare