Hur upprättar man ett giltigt testamente?

Hej min mormor har nu börjat fundera på att skriva testamente ang hennes bil samt bostad, hur gör hon de? Och vad krävs? Vad kostar det? Kan man träffa er på kontor eller att ni gör hembesök typ? Eller gör man de helt på egen hand, hon har ju inte BankID så hon kan ju då inte göra det via nätet…

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du dels veta vad som gäller generellt när man skriver testamente, dels vad vi kan göra för att hjälpa din mormor. Jag börjar med att redogöra för vad som gäller för att ett testamente ska vara giltigt.

Formkrav för testamenten

Bestämmelser om testamenten finns i ärvdabalken (ÄB). För att ett testamente ska vara giltigt krävs att det är upprättat skriftligen, med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Dessa vittnen ska känna till att det är ett testamente de bevittnar, men de behöver inte känna till testamentets innehåll. Dessa vittnen får dock inte vara vilka som helst; något förenklat kan man säga att vittnena inte får vara närstående till den som upprättar testamentet, se 10 kap. 4 § ÄB. Om någon däremot på grund av sjukdom eller annat nödfall är förhindrad att upprätta ett testamente i enlighet med formkraven jag redogjort för, finns möjlighet att upprätta ett nödtestamente. Testatorn (den som vill upprätta testamentet) kan då antingen redogöra för det önskade testamentet inför två vittnen, eller på egen hand upprätta och underteckna ett skriftligt testamente utan vittnen (se 10 kap. 3 § ÄB). Ett sådant testamente är dock bara giltigt i tre månader, vilket framgår av 10 kap. 3 § 2 st. ÄB. Om ett testamente inte uppfyller formkraven är det ogiltigt, enligt 13 kap. 1 § ÄB

Tolkning och otydlighet i ett testamente

Ett testamente ska tolkas i enlighet med den avlidnes vilja, vilket framgår av 11 kap. 1 § ÄB. Även om ett testamente innehåller stav- eller skrivfel, ska det tolkas på ett sätt som kan antas vara i enlighet med den avlidnes vilja, se 11 kap. 1 § 2 st. ÄB. Testamenten tolkas alltså inte så mycket utifrån ordalydelsen (även om ordalydelsen självklart är viktig), utan mer efter vad man kan anta att den avlidne ville åstadkomma genom testamentet. Det kan beskrivas som att man, vid tolkning av testamente, försöker ta reda på den avlidnes faktiska eller hypotetiska vilja (se NJA 2021 s. 992 p. 8). Om man inte kan utreda vad som var den avlidnes vilja, går man på lagstadgade tolkningsregler i 11 kap. 2-9 §§ ÄB

Vad innebär det för er?

Din mormor behöver alltså upprätta ett skriftligt testamente, inför två vittnen, för att det ska vara giltigt. Dessa vittnen får dock inte vara vilka som helst. Du skulle exempelvis inte kunna vara vittne, eftersom du är släkt i nedstigande led med din mormor. Om din mormor skulle upprätta ett testamente i strid med formkraven är testamentet ogiltigt, om hon inte befinner sig i en nödsituation. I så fall kan hon upprätta ett nödtestamente i stället.

När din mormor väl upprättat ett giltigt testamente kommer man, vid hennes frånfälle, att i första hand försöka ta reda på vad som var hennes faktiska vilja. Eftersom din mormor inte kommer kunna förklara vad hon avsett i testamentet är det dock viktigt att testamentet formuleras på ett tydligt sätt, så att det inte råder några tvivel om vad som var hennes vilja.

Jag kommer nu gå vidare till att redogöra för hur vi kan hjälpa er med testamentet.

Hur kan vi på Lawline hjälpa din mormor?

Vi på Lawline har ingen möjlighet att vara testamentsvittnen i strikt mening, men det vi kan göra är att hjälpa din mormor med upprättandet av testamentet, för att säkerställa att hennes kvarlåtenskap fördelas i enlighet med hennes vilja. Vi kan även hjälpa till med mer konkreta frågor som kan komma upp i samband med upprättandet. För priser får jag hänvisa dig till den här länken, där du kan läsa mer om våra tjänster och priser.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka in en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare