Hur tillförsäkrar jag att mina barn får egendom när jag gått bort och varit gift vid mitt frånfälle?

Min man och jag har inga gemensamma barn. Kan vi genom testamente skriva att våra resp tillgångar i sin helhet ska gå till våra resp egna barn. Jag menar att det inte ska finnas ngt giftorättsgods vid dödsfall. Däremot vill vi att vid ev skilsmässa ska det vara giftorätt i våra tillgångar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga går att hitta i äktenskapsbalken [ÄktB]. Det ni kan göra är att upprätta ett äktenskapsförord berörande den specifika egendom ni vill ska tillfalla respektive barn genom att ange att den ska vara enskild egendom. Detta innebär att den specifika egendomen inte kommer ingå i en bodelning mellan dig och din make vid en skilsmässa [7 kap. 2 § ÄktB]. För att äktenskapsförordet ska vara giltigt måste det vara skriftligt och undertecknat både av dig och din make. Därefter måste ni registrera äktenskapsförordet hos Skatteverket [7 kap. 3 § ÄktB].

Eftersom ett äktenskapsförord enbart reglerar situationen att egendomen är enskild vid en bodelning vid en skilsmässa är det nödvändigt att ni också skapar ett testamente som anger att viss specifik egendom ska tillfalla era respektive barn. Detta eftersom ett dödsfall inom ett äktenskap resulterar i att all egendom tillfaller den efterlevande maken vilket även inkluderar enskild egendom som kan ha varit undantaget i ett äktenskapsförord. Testamentet blir den sista garantin för era respektive barn att få den egendom som ni velat ge eftersom den då skyddar egendomen även om någon av er dör.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare