Hur stort skadestånd kan man begära om köparen häver köpet av en bostadsrätt?

Hur stort skadestånd kan man begära om köparen häver köpet av en bostadsrätt? De har betalat handpenning 165 000 kr, bostadens pris 1 650 000 kr. Nu har banken tagit tillbaka deras lånelöfte trots att tillträde var inbokat om mindre än två veckor. Den del av handpenningen jag har fått är ju pengar jag räknat med. Mäklaren har ev nya köpare men det är fortfarande ett kontraktsbrott. Hur mycket kan man begära förutom utlägg för hyra, lån, resor och förlorad arbetstid? Är handpenningen för lite eller för mycket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte vet vad som står i avtalet mellan er blir det svårt att svara specifikt på din fråga. Det kan möjligen vara så att ni avtalat särskilt om vad som gäller vid avtalsbrott och till vilken grad den som inte fullföljer kontraktet blir ersättningsskyldig. Om ni inte har någon sådan bestämmelse i ert avtal är det köplagen som blir aktuell. Skadestånd på grund av avtalsbrott omfattar ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt och indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet (67 § köplagen).

Det kan i ditt fall handla om de extrakostnader som du får på grund av att det måste genomföras en ny försäljning av bostadsrätten. Rent konkret kan det vara exempelvis ersättning för mäklare, förlorad arbetsinkomst och resekostnader. Dessutom kan det bli så att bostadsrätten säljs för ett lägre pris vid en ny försäljning och då kan köparen behöva ersätta mellanskillnaden. Det finns dock en skyldighet för dig som skadelidande att begränsa din skada, du kan därför inte sälja bostaden till vilket pris som helst utan du måste göra ett riktigt försök att sälja bostadsrätten för ett belopp som motsvarar vad den tidigare köparen var villig att betala (70 § köplagen).

Eftersom jag inte vet vilket belopp som skadeståndet kommer att uppgå till kan jag inte säga om handpenningen är för mycket eller för lite. Skulle skadeståndet bli mer än 165 000 kr måste köparen lägga till det som fattas och skulle skadeståndet bli mindre än 165 000 kr är du skyldig att betala tillbaka den del som överstiger skadeståndets belopp.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare