Hur stor är chansen att jag får ensam vårdnad om barnen om jag startar en rättslig process?

Jag delar vårdnad med barnens pappa som som själv medgett att han ej kan ta hand om barnen själv under sitt umgänge med dem pga en tidigare stroke. Han är inte delaktig på något sätt verken skola eller sjukvårdsfrågor men han lämnar in underskrift när jag begär det. Men det har hänt saker när barnen har haft umgänge med pappan och jag har polisanmält det och hållit barnen från honom tills socialtjänsten utrett det hela. Utredningen läggs ner nu för inget direkt avvikande har kommit fram. Jag undrar vad jag har att förvänta mig om en rättslig process startas? Hur stora är mina chanser att få ensam vårdnad för barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Tyvärr går det inte att ge något säkert svar på hur stora chanser du har i en vårdnadstvist. Frågan om vårdnad avgörs alltid baserat på alla omständigheter i det enskilda fallet och det går därför inte att ge en säker prognos. Jag kommer istället försöka ta upp några viktiga aspekter som domstolen tar hänsyn till i en vårdnadstvist. Jag hänvisar till regler i föräldrabalken (FB).

Om båda föräldrar motsätter sig gemensam vårdnad måste en få vårdnaden

Det kan vara bra att tänka på vad konsekvenserna kan bli om du väljer att väcka talan om ensam vårdnad i domstol. Om du väcker talan om ensam vårdnad men pappan fortfarande vill ha gemensam vårdnad kan domstolen döma till gemensam vårdnad eller enskild vårdnad. Om både du och pappan vill ha ensam vårdnad är domstolen tvungen att ge en av er vårdnaden (FB 6 kap. 5 §).

Barnens bästa är alltid avgörande i vårdnadstvister

Barnens bästa är avgörande i alla beslut som rör barnens personliga omständigheter (FB 6 kap. 2a §). Domstolen måste avgöra vad som blir bäst för barnen i varje enskilt fall. Bland annat tar de hänsyn till om det finns någon risk att ett barn utsätts för övergrepp eller far illa på något annat sätt hos en förälder. Det handlar alltså om barnens fysiska och psykiska trygghet och utveckling.

Du skriver att du har anmält pappan och att det genomförts en utredning. Om någon del av barnens relation till pappan är problematisk, om det händer saker som kan skada barnen eller liknande, så är det mer sannolikt att du får ensam vårdnad. Dock krävs det att du har någon form av bevis som kan övertyga domstolen om att det finns något problem.

Barnens egna vilja är viktig om barnen är stora och mogna nog att vara med och bestämma

Barnens vilja ska också beaktas av domstolen när de tar beslut i vårdnadsfrågan. Hur avgörande barnens önskningar är bero på barnens ålder och mognad. Vid tolvårsåldern brukar barn anses mogna nog att vara med i den här typen av beslut, men det kan vara väldigt olika från barn till barn och även yngre barn ska få berätta vad de själva vill om de kan. Om era barn är gamla nog kommer domstolen alltså beakta vad de vill och om de är väldigt säkra på vad de vill kan det få stor betydelse i processen.

Domstolen brukar utgå från att gemensam vårdnad är det bästa för barnen

Den allmänna uppfattningen är att gemensam vårdnad är bäst för barnen. Domstolen utgår därför från att vårdnaden ska vara gemensam om inte något hindrar det eller något tyder på att barnen far illa av det. Som sagt får domstolen inte besluta om gemensam vårdnad om både du och pappan motsätter sig det, men många andra omständigheter kan också leda till att gemensam vårdnad inte ses som det bästa för barnen.

Samarbetssvårigheter som leder till att barnen blir lidande

En sak som ofta diskuteras i vårdnadstvister är föräldrarnas förmåga att samarbeta. I vissa fall kan föräldrar ha så svårt att samarbeta att de helt enkelt inte kan ta sitt ansvar som vårdnadshavare och det leder i sin tur till att barnen blir lidande. I såna situationer kommer domstolen inte besluta om gemensam vårdnad. I ditt fall verkar ni egentligen inte ha några samarbetssvårigheter, utan snarare är problemet att pappan inte tar aktiv del i vårdnaden. Det är inte något som i sig hindrar gemensam vårdnad.

Att tänka på innan du drar igång en domstolsprocess!

Vårdnaden kan ändras genom ett avtal mellan dig och pappan (FB 6 kap. 6 §). Pappan verkar själv medveten om att han inte bidrar till vårdnaden i praktiken. Innan du går till domstol rekommenderar jag dig därför att först försöka komma överens med pappan och ändra vårdnaden genom ett avtal. Det ska vara skriftligt och godkännas av socialnämnden. Är det svårt att diskutera själva kan ni gå till familjerätten i er kommun för att få hjälp med samarbetssamtal.

Tänk också på umgänge och boende. Du och pappan kan komma överens om både boende och umgänge i avtal på samma sätt som med vårdnaden (FB 6 kap. 14a § och 15a §). Ni kan också få frågorna avgjorda i domstol i samband med en vårdnadstvist. Är du orolig för hur barnen tas om hand när de är hos pappan rekommenderar jag dig att tänka på vad du tycker är lämpligt i fråga om boende och umgänge innan du tar vårdnadsfrågan till domstol.

Sammanfattningsvis kan jag alltså inte ge något svar på hur sannolikt det är att du får ensam vårdnad i det här fallet. Domstolen gör en bedömning från fall till fall och beaktar alla omständigheter. Det som blir avgörande är vad domstolen ser som barnens bästa. Det som definitivt kommer vara del av deras bedömning är barnens fysiska och psykiska trygghet, din och pappans förmåga att samarbeta och om både du och pappan eller bara du vill ha ensam vårdnad.

För att få en mer konkret bedömning av dina förutsättningar att få ensam vårdnad rekommenderar jag dig att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att först och främst förbereda och tänka igenom en rättsprocess och sedan hjälpa dig att driva processen. Du är välkommen att boka tid med Lawlines jurister.

Jag hoppas att du känner att du har fått lite bättre koll på vad som gäller i en vårdnadstvist. Om du funderar på något mer är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänligen,
Mikaela von BornstedtRådgivare