Hur stor andel av bostadsrätten måste jag äga för att få bo där?

Ska köpa en bostadsrätt tillsammans med min dotter och svärson. Jag och min dotter kommer att bo och skriva oss där. Jag själv kommer bo hela tiden. Min dotter kommer pendla beroende på arbetets situation, hon reser mycket i sitt arbete. Räcker det med att jag har 10% i delägandet för att bli accepterad i bostadsrättsföreningen ? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagstiftning som anger hur stor andel du måste äga för att bostadsföreningen ska godkänna dig, utan det regleras i föreningens egna regler. Hur stor andel du behöver äga beror alltså på vad som står i den aktuella bostadsrättsföreningens regler. Jag rekommenderar att du pratar med mäklaren eller föreningen för att ta reda på vad som gäller. Anger reglerna att 10% är tillräckligt, så behöver du inte äga mer än 10% av bostadsrätten för att få bo där.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare