Hur snabbt kan det gå att stifta en lag?

Rent teoretiskt, hur kort tid kan det ta att sitta en lag? Från att förslaget läggs fram till att riksdagen får besluta om den till det datumet då lagen tidigast får tillämpas. Allt givet den absolut kortaste processen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom det inte finns någon fastställd tid för hur lång tid det ska ta från det att regeringen gör en utredning till det att riksdagen väljer att införa den så är det väldigt svårt att på rak arm kunna bedöma den absolut kortaste processen. Det beror helt och hållet på hur snabbt de olika stegen genomförs, vanligtvis är den mest tidskrävande den utredning som regeringen gör när de ser behovet av ny lagstiftningen. Varför denna utredning tar sådan tid beror på att regeringen tillsätter en utredning med uppgift att grundligt utreda behovet av ny lag och vad den skulle få för effekter, dessa utredningen kan röra sig om år.

Om jag skall ge mig ett försök att teoretiskt tänka mig en så snabb process som möjligt så vore det att skynda på den utredning som regeringen gör, men då det som sagt inte finns någon fastställd tid för hur lång tid det får ta blir det otroligt svårt att svara.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, du är alltid välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare