Hur skriver jag ett äktenskapsförord?

Hej,

Jag ska gifta mig i februari och kommer upprätta ett äktenskapsförord. Jag äger inget men däremot har min blivande man en del skulder och därför känns det tryggt att skriva ett sådant dokument. Jag vill att det framgår att min egendom och allt jag införskaffar är enbart min egendom. Vad kostar det via er?

Till min fråga, jag har en privat livsförsäkring samt är precis som de flesta försäkrad via jobbet om jag skulle gå bort/avlida. Jag vill att både försäkringen från jobbet samt privata försäkringen ska gå till min dotter och inte till min man om något skulle hända mig. Hur går jag tillväga då?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan upprätta ett äktenskapsförord snabbt och enkelt via Lawlines avtalstjänst som du hittar via den här länken. Det kostar 895 kr att upprätta ett äktenskapsförord via oss. Genom vår tjänst kan du med ett par enkla steg skapa ett juridiskt korrekt äktenskapsförord där ni reglerar precis vad som ska gälla vid dödsfall och skilsmässa så ni kan känna er trygga.

Genom att upprätta ett äktenskapsförord kan du och din blivande man reglera precis vilka tillgångar och ägodelar som inte ska ingå i den gemensamma potten vid en bodelning. Eftersom du vill att din egendom och allt du införskaffar framöver ska förbli din enskilda egendom och alltså inte ingå i en bodelning ska du tydligt fastställa detta i äktenskapsförordet.

På samma sätt kan du skriva i äktenskapsförordet att din privata livförsäkring och din försäkring via jobbet ska vara din enskilda egendom och inte ingå i en bodelning utan istället tillfalla din dotter om något skulle hända dig.

Ni kan helt enkelt reglera vad som händer vid ett dödsfall eller skilsmässa precis som ni själva önskar.

Du och din blivande man kan även välja att upprätta ett äktenskapsförord på egen hand. Det finns förslagsmallar på internet på vad som bör tas med i äktenskapsförordet. Det är viktigt att ni båda två skriver under äktenskapsförordet och får var sin kopia.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare