FrågaAVTALSRÄTTGåva09/04/2018

Hur skänker jag enklast bort egendom till närstående?

Hej! Enklaste sättet att ge bort min del av fastigheten till min hustru.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis har vi i Sverige ingen skatt för gåva. Därmed bör det vara det bästa alternativt då du vill skänka bort din del av fastigheten, på så vis undkommer ni även eventuell skatt.

En gåva måste vara frivillig och kan inte ångras när den väl är genomförd. Det får inte heller finnas någon ersättning för gåvan – den ska vara villkorslös.

Antingen måste du vara ensam ägare eller att alla eventuella delägare är överens om att du skänker bort din del. Specifikt för gåvor mellan makar så måste det först anmälas till Skatteverket och bli registrerat där.

För att det juridiskt sett ska ses som gåva när man skänker bort något värdefullt, exempelvis en fastighet, så krävs att ni upprättar ett gåvobrev. Detta då det finns ett särskilt formkrav vid fastighetsköp.

Ett gåvobrev är en form av avtal. För just fastigheter är bara skriftliga avtal bindande. I gåvobrevet kan man även skriva in olika begränsningar, exempelvis att fastigheten inte kan utmätas eller ingå i mottagarens konkurs.

Ett gåvobrev kräver bland annat underskrifter från båda parter och givarens underskrift har bevittnats av två personer. Fastigheten måste även vara angiven med fullständig fastighetebeteckning och det måste tydligt framgå att det är en gåva. Se 4 kap. 29 § och 4 kap. 1 § jordabalken. Det är väldigt viktigt att gåvobrevet upprättats korrekt för att kunna bli juridiskt bindande.

För information om förfarandet hos skatteverket se här.

Önskar du hjälp med att upprätta ett gåvobrev kan Lawlines jurister hjälpa dig här.

För ansökan om lagfart till lantmäteriet se här.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare