Hur skall man göra med kvarlämnade cyklar på bostadsrättsföreningengens mark?

Hej! Hur skall man göra med kvarlämnade cyklar på bostadsrättsföreningengens mark. Jag hävdar att vi inte bara kan slänga dem eller skicka dem till ett företag som reparerar gamla cyklar. Vad säger juridiken?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt om att en bostadsrättsförening inte kan slänga eller bortforsla kvarlämnade cyklar hur som helst.

Om en bostadsrättsförening vill få bort kvarglömda cyklar sker det oftast genom att föreningen märker cyklarna. Föreningen brukar sedan uppmärksamma de boende att ta bort märkningen om det är den boendes cykel. Vanligtvis sätts en tidsgräns om några veckor. Efter att denna tidsgräns gått ut ska föreningen anmäla de kvarglömda cyklarna till polisen som hittegods enligt lagen om hittegods. Läs mer på bostadsrätternas hemsida här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare