FrågaAVTALSRÄTTGåva27/02/2018

Hur ska vi återlämna en fastighet som vi fått i gåva?

Min man har fått fastighet i gåva av sin mor för några år sedan och står nu för lagfarten.Den är enskild egendom och får ej säljas så länge hon lever.Problemet är nu att vi har ej tillträde för hon bor kvar i fastigheten.Vi vill ha ett mindre boende och ser oss om efter annat hus, men då han redan står som lagfaren ägare på ett hus är det ett problem.Vi vill återlämna gåvan av fastiheten.Kan vi det och hur gör vi

Lawline svarar

Hej och tack för att ni har vänt er till oss med er fråga!

Det aktuella lagrummet för er fråga är Jordabalken (JB).

Eftersom det har att göra med en fastighet, så skulle jag rekommendera att ni ger den tillbaka som en gåva till din makes mor. Däremot till skillnad från om det hade varit till exempel en tavla, så finns det krav på ett skriftligt gåvobrev samt andra reglerade krav.

De som krävs när man ger en fastighet i gåva är:

- Gåvobrevet ska vara skriftligt.

- Det ska framgå att det är din make som ger fastigheten och hans mor som får det i gåva.

- Gåvobrevet ska undertecknas av din make och hans mor.

- Det ska innehålla fastighetens fulla namn (fullständig fastighetsbeteckning).

- Gåvans omfång måste framgå i gåvobrevet, utifrån er fråga förutsätter jag hela fastigheten, (4 kap. 1§ JB, 4 kap. 29§ JB).

- Sen måste din makes mor inom tre månader från att hon fått gåvan ansöka om lagfart, (20 kap. 2§ JB).

- För att lagfart ska ges behöver två personer ha vittnat din makes namnteckning.

Det är alltså min bedömning att detta vore den bästa lösningen för er situation.

Skulle ni vilja ha vidare hjälp med gåvobrev eller själva processen kan jag rekommendera vår juristbyrå.

Jag hoppas ni känner att ni har fått svar på er fråga, annars är ni välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare