Hur ska man gå tillväga om man har störande grannar?

Vi har fått nya grannar 2 hus bort som inte har ett dugg hum om hur man beter sig mot andra grannar. De har 5 barn som springer och skriker i trädgården till sent på kvällarna. Mamman i huset sitter och skriker i sin telefon, på altanen på arabiska timtal varje dag. Vi har bott här i 3 år, och kan inte längre sitta ute i vår trädgård på kvällarna. Övriga grannar har reagerat naturligtvis, och jag har påpekat att nu får det vara nog. Men ingenting händer, tvärtom det blir bara värre. Är medlem i hyresgästföreningen. Men det verkar mycket svårt att få rätt i en sådan här fråga. Har dokumenterat mycket ljud via min telefon. Vad ska jag mer göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Störningar i boendet som exempelvis störande grannar regleras i (12 kap. 25 § jordabalken). Där stadgas att en hyresgäst ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö. Man får göra en skälighetsbedömning om vilka störningar som kan tålas, exempelvis tar man inte hänsyn till känsliga personer eller till nattarbetande. Hyresvärden ska ge hyresgästen tillsägelse för att denne ska se till att störningarna omedelbart upphör. Om er grannar inte rättar sig efter tillsägelsen, kan deras hyresrätt förverkas (12 kap. 42 § 1 st. 6 p. jordabalken).

Kontakta först din hyresvärd angående störningarna och om hyresvärden inte åtgärdar detta kan du driva detta själv till hyresnämnden.

Hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare