Hur ska man gå tillväga när frugan vägrar att flytta?

Hej,

Jag ligger i skilsmässa och vi har bestämt att jag ska ha lägenheten (en hyreslägenhet). Men min fru jävlas och letar inte efter lägenhet bland annat. Vad kan jag göra för att få ut henne och vi har barn tillsammans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om hon fortfarande vägrar att flytta kan du ta hjälp av kronofogdemyndigheten och begära vanlig handräckning enligt 3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Genom vanlig handräckning kan du tvinga henne att flytta från lägenheten, vilket kallas för avhysning och ansökan kan du göra på kronofogdens hemsida.

Hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare