Hur ska man avtala om samboegendom?

Hej!

Har precis blivit sambo och har börjat inreda lägenheten tillsammans. Alla möbler är gemensamt köpta och jag och min sambo har kommit överens att om vi skulle flytta isär, så blir det troligtvis hon som kommer ha mest användning för dom. Vi har köpt gemensam säng, soffa och andra saker. Dock ska detta kompenseras men jag undrar vad ett rimligt pris är om detta skulle ske. Halverar man summan från inköpet bara eller räknar man på hur länge man har haft möblerna etc? Finns det kontrakt etc för sånt här?

Tacksam för hjälp. Ha en fortsatt fin dag!

Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är man sammanboende kan man skriva samboavtal och därmed avtala om vem av er som ska få den gemensamma egendom vid en eventuell bodelning/separering. Enligt sambolagen se https://lagen.nu/2003:376 utgör allt som ni köper till ert gemensamma boende samboegendom, även om bara en av er köper t.ex. sängen. Detta då det är till för er gemensamt.

Ni kan avtala om hur en eventuell bodelning ska gå till. Antingen kan ni kompensera varandra innan genom att din sambo betalar tillbaka det du betalat för tex sängen och sedan kan ni skriva i samboavtalet att sängen ska tillfalla henne vid en separation och på detta sätt reglera all egendom. Ni kan också skriva att all egendom är gemensam och kompensation ska utgå till den som väljer att inte behålla egendomen. Hur kompensationen ska beräknas kan ni också avtala om. Vad som är bäst kan jag tyvärr inte råda i utan det får ni försöka komma överens om själva. Det viktigaste är att det blir så rättvist som möjligt då oskäliga avtal kan jämkas i domstol. Se 9 § SamboL.

Samboavtal ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda parter. De registreras ingenstans. Se https://lagen.nu/2003:376.

Gabriella LundqvistRådgivare