Hur samboavtal kan påverka bodelning vid samboförhållandes upphörande

Hej!

Är det här en kostnadsfri tjänst? Dvs att ställa en fråga?

Jag äger ett hus till 100 %. Jag har betalat all handpenning, lagfart, pantbrev och all amortering. Min sambo bor också här. Han gjorde dock adressändringen ca 6 mån efter vi har flyttade in.

Vi har avtalat bort samboavtalet när vi skrev kontrakt på huset. Samboavtalet är bevittnat av mäklare samt banktjänsteman.

Vi ska båda flytta men jag har fått tillträde till mitt hus tidigare. Min sambo har en lägenhet och han tar inte den när jag flyttar ut utan först månaden efter. Vilket jag undrar mycket över?

Kan huset el de pengar jag lagt ner i huset tillkomma min sambo för att han bor kvar här efter mig?

Emma

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om lawline

Lawline har delvis denna gratistjänst, där vi rådgivare besvarar frågor online. Vi har även mer avancerade tjänster som kostar pengar exempelvis bokningsbar rådgivning med erfarna jurister samt köpbara kontrakt.

Om samboavtalet och ditt hem

Om jag förstår din situation rätt så ska du och din sambo flytta ifrån varandra, ni har avtalat bort de annars vanliga samboreglerna och det är du som äger ert nuvarande gemensamma hem.

Enligt sambolagen så får sambor avtala om att att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen, se 9§ Sambolagen (SamboL). Så utkomsten av din situation beror mycket på vad ni har skrivit i avtalet. Har ni avtalat om att ni inte ska genomgå bodelning, så behåller ni det som ni har köpt eller kommer överens om. Har ni skrivit i avtalet att huset tillhör dig eller att det inte ska vara med i bodelningen så är det ditt.

Jag hoppas detta besvarar dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare