Hur säkrar jag min egendom vid en eventuell skilsmässa eller vid mitt frånfälle?

Hej. Jag är just nu singel och har tänkt igenom hur jag vill bli ärvd när jag dör. Jag har ett testamente, men jag undrar om det behöver ändras. Jag ska utveckla här. Det sparande jag har, alltså fonder, aktier, kapitalförsäkring samt pengar på konto vill jag i valda delar testamentera till i första hand min son, men också till min bror och hans familj. De ska ärva mig till 100% när det gäller dessa tillgångar. Jag kan skriva detta i ett testamente väl? Jag vill inte heller att dessa tillgångar delas om jag gifter eller skiljer mig nån gång, det kan jag också skriva i testamentet väl? i sådana fall behövs inte äktenskapsförord? Övriga lösöre kan jag gå med på bli giftorättsgods men aldrig sparandet. Varken vid min död eller skilsmässa får det ändras. Räcker ett tydligt testamente som är uppfört preventivt i förväg då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag nämna att det finns två sätt att ärva på. Antingen genom den ordning som fastställts i lag i ärvdabalken eller genom testamente. Enligt den lagenliga ska ens barn ärva i första hand och det är först när det inte finns några barn kvar på den avlidnes sida som arvet kan gå vidare till nästa arvsklass där det är den avlidnes föräldrar som ärver [2 kap. 1 § ärvdabalken]. Kort sagt innebär det att det är svårt att ge sitt arv till sitt syskon enligt den lagenliga eftersom dina barn och någon av dina föräldrar måste ha gått bort för att det ska vara möjligt. Det är därför det är så bra att testamente finns så att du kan frångå denna arvsordning och själv bestämma vem som ska ärva.

Kan jag testamentera till min son, min bror och hans familj?

Som svar på din första fråga är det därmed möjligt att fördela din kvarlåtenskap mellan din son, din bror och hans familj. Du kan välja att viss egendom ska tillfalla ditt barn och att viss egendom ska tillfalla din bror men de båda kan inte ärva 100 % var såklart. Om du vill kan du skriva att din son ska ärva all din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, vilket innebär att han får göra vad han vill med kvarlåtenskapen, men när han avlidit går kvarlåtenskapen vidare till din bror och hans familj. Detta alternativet är främst förmånligt om du bara vill att en ska ärva allt först. Om du däremot vill att din son, din bror och hans familj ska ärva samtidigt är det bättre att du delar upp all din kvarlåtenskap och låter en del tillfalla var och en.

OBS! om du har fler barn än din son är det viktigt att tänka på att ett testamente aldrig fråntar deras rätt till halva sin arvslott [s.k. laglott]. Detta förutsätter att dina barn nämner att de vill jämka testamentet inom sex månader efter att de fått kännedom om testamentets existens [7 kap. 3 § ärvdabalken]. I sådana fall måste de få sin laglott först och sen får resterande egendom testamenteras bort.

Hur säkrar jag egendomen i ett äktenskap?

Om du gifter dig och sedan skiljer dig eller avlider, ska en bodelning genomföras vilket innebär att all egendom som är giftorättsgods ska ingå i bodelningen och fördelas mellan dig och din make [9 kap. 1 § äktenskapsbalken]. Giftorättsgods är allt som inte är s.k. enskild egendom vilket exempelvis kan vara sådant du fått i arv, testamente, gåva, förmånstagarförordnande mm., där egendomen har villkoret att egendomen ska vara enskild egendom [7 kap. 1–2 § äktenskapsbalken]. Det är även möjligt att bestämma att viss egendom ska vara din enskilda genom ett äktenskapsförord. Kom ihåg att ett äktenskapsförord ska undertecknas av både dig och din make och registreras hos Skatteverket [7 kap. 3 § äktenskapsbalken]. Ett äktenskapsförord förutsätter därmed att både du och din make tycker att det är okej att ni inte ska dela på egendomen vid en eventuell skilsmässa.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att ett äktenskapsförord och ett testamente reglerar två helt skilda situationer. Ett testamente reglerar vilken egendom man ska ärva medan ett äktenskapsförord reglerar vilken egendom som ingår i bodelningen. Ett äktenskapsförord blir främst relevant när du vill att egendomen ska vara enskild vid en skilsmässa och ett testamente blir främst relevant när du vill att egendomen ska vara enskild om du skulle avlida. Därför skulle jag rekommendera dig att upprätta både ett testamente och ett äktenskapsförord för att säkra både situationen att du skiljer dig eller går bort.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig gör jag bedömningen att du kan testamentera till din son, din bror och hans familj. Beroende på om du vill testamentera allt till din son först eller om du vill att alla ska få egendom direkt ska du göra på olika sätt som jag nämnt ovan under den första rubriken. Om du har fler barn får du inte glömma att de har företräde framför testamentstagare att få sin laglott, men detta är endast om de uppger att de vill jämka testamentet och detta måste de göra inom 6 månader från att du skrivit testamentet och de fick reda på att du skrivit det.

Berörande säkrande av din egendom i ett äktenskap bör du upprätta både ett äktenskapsförord och ett testamente eftersom de reglerar två olika situationer.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare