Hur räknas enskild egendom vid bodelning om den återinvesterats i hus?

Det finns ett äktenskapförord på att alla tillgångar som enligt en lista på ca 10.000.000 skall vara makens enskilda egendom

Under åren som gått har dessa tillgångar sålts och återinvesterats våra hus mm

Hur räknas detta i en bouppdelning

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som ska ingå i en bodelning hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

Egendomen förblir enskild även om den säljs och återinvesteras

Tillgångarna på 10.000.000 som enligt äktenskapsförordet skall vara makens enskilda egendom ska inte ingå vid en bodelning. (7 kap 2 § 1 punkten och 10 kap 1 § ÄktB)

Detta gäller även fast tillgångarna har sålts och återinvesterats under åren. Även egendom som trätt istället för de 10.000.000 ska nämligen anses vara enskild egendom. (7 kap 2 § 6 punkten ÄktB) Maken har alltså vid en bodelning rätt till de 10.000.000 som enligt äktenskapsförordet ska vara makens enskilda egendom. Pengarna kommer fortfarande utgöra makens enskilda egendom även fast tillgångarna sålts och återinvesterats.

Undantag från att egendomen förblir enskild

Det är endast om ni skrev i äktenskapsförordet att egendom som maken köper för den enskilda egendomen på 10.000.000 inte ska fortsätta räknas som enskild egendom som det skulle bli ett problem vid bodelningen.

När det gäller avkastning (tex. utdelning på aktier) av enskild egendom är det som huvudregel inte enskild egendom utan istället giftorättsgods, om inte annat har föreskrivits i äktenskapsförordet. Giftorättsgods är egendom som ska delas lika mellan makarna vid bodelning.(7 kap. 2 § 2 st ÄktB)

Sammanfattning

Egendom som har trätt i stället för makens enskilda egendom är alltså som huvudregel fortfarande enskild egendom och ska inte delas lika vid en bodelning. Vid bodelningen ska alltså värdet av den enskilda egendomen avräknas från husens totala värde och det som blir kvar ska sedan delas lika mellan makarna. Den enskilda egendomen ingår inte i bodelningen utan är makens egna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare