FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/06/2019

Hur räknar man ut datum för villkorlig frigivning?

Hej min sambo har fått ett straff på 18år å då sitter man väll 2/3 vad blir det?

Plus att jag fick brev idag om att han har fått en del på 5.3 år vad betyder det. Så alltså när kommer han ut då

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att utgångspunkten är att den som döms till fängelse friges efter att ha avtjänat 2/3 av straffet. För din sambos del innebär det att han friges efter 12 år om han dömdes till 18 år. Om din sambo varit häktad innan domen kommer häktningstiden att avräknas från fängelsestraffet (det innebär att om han t.ex. häktades för 6 månader sedan kommer hans 12 år till villkorlig frigivning att börja beräknas därifrån).

Jag är något osäker på din fråga om att du fått ett brev om att han fått en del på 5,3 år. Det jag kan tänka mig är följande; Om din sambo tidigare varit dömd och var villkorligt frigiven kan domstolen utdöma den återstående delen i vissa fall. Om så är fallet innebär det ett straff om 18 år plus ytterligare 5,3 år = drygt 23 års fängelse. Vid avräkning för villkorlig frigivning efter 2/3 innebär det att han får sitta drygt 15 år innan villkorlig frigivning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare