Hur överlåter man en fastighet mellan makar?

Hur skall vi gå tillväga då min make vill att vårt gemensamt ägda hus skall bli mitt enskilda egendom. Vi äger 50/50 idag och han vill att jag skall äga hela huset själv som enskild egendom eller att han ger den som gåva till mig?

Till saken hör att han har en vuxen son från ett tidigare förhållande som han anser inte ha något med huset att göra. Han vill att sonen varken får något arvsdel eller laglott på huset om han skulle dö före mig.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din makes andel av huset kan bli din egendom genom att han ger denna till dig som gåva. När han ger sin andel av huset till dig så äger du hela huset själv. Huset kan då antingen utgöra giftorättsgods eller enskild egendom. Utgångspunkten är att huset skulle utgöra giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Det kan dock bli enskild egendom genom att ni upprättar ett äktenskapsförord där ni skriver att huset ska utgöra din enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Om huset utgör giftorättsgods innebär det att huset ska ingå i en bodelning mellan er när någon av er avlider eller om ni skiljer er (9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att värdet av huset ska delas mellan er även om det är du som äger det. Om huset utgör giftorättsgods kommer alltså halva husets värde utgöra din makes kvarlåtenskap om han skulle avlida först. Detta innebär att hans son skulle kunna ta del av husets värde i form av arv (2 kap. 1 § ÄB). Skulle huset istället vara din enskilda egendom ingår det inte i en bodelning när ert äktenskap upplöses för att någon av er avlider eller ni skiljer er (10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att hans son inte kommer ta del av husets värde vid ett arv från sin far. Det innebär också att din make inte skulle få del av husets värde genom bodelning om ni skiljer er.

Om ni inte vill att sonen ska ta del av husets värde när han ärver sin far måste din make alltså först ge huset i gåva till dig och sedan måste ni gemensamt upprätta ett äktenskapsförord där ni föreskriver att huset ska vara din enskilda egendom.

Hur ger man en fastighet i gåva?

Jag utgår från att ert hus utgör fast egendom. När man ger fast egendom i gåva så måste det upprättats ett skriftligt gåvobrev som undertecknas av både din man som gåvogivare och dig som gåvomottagare (4 kap. 1 och 29 § JB). Förutom att upprätta ett gåvobrev måste du som mottager huset som gåva dessutom, inom tre månader, från att ni upprättar gåvobrevet söka lagfart hos Lantmäteriet (20 kap. 1-2 § JB). För att gåvan ska bli gällande mot din makes eventuella borgenärer, dvs de eventuella personer eller företag han står i skuld till, så måste gåvan dessutom registreras hos Skatteverket (8 kap. 1 § och 16 kap. 2 § ÄktB).

Hur upprättar man ett äktenskapsförord?

Om ni vill att huset ska bli din enskilda egendom måste ni upprätta ett äktenskapsförord där ni föreskriver ett den aktuella fastigheten ska utgöra din enskilda egendom. Äktenskapsförordet ska undertecknas av er båda makar och registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB).

Sammanfattning

För att du ska bli ensam ägare till huset måste din man skänka det till dig genom ett skriftligt gåvobrev. Dessutom måste du ansöka om lagfart hos Lantmäteriet. För att huset ska bli din enskilda egendom måste ni dessutom upprätta ett äktenskapsförord som ni registrerar hos Skatteverket. Om ni vill ha hjälp att upprätta ett gåvobrev och äktenskapsförord kan ni antingen använda dig av vår avtalstjänst här eller kontakta oss här. På Lantmäteriets hemsida kan ni läsa mer om hur ni praktiskt går till väga när du sedan ansöker om lagfart. Information om hur man registrerar gåvor mellan makar hos Skatteverket hittar du här och information om hur ni registrerar ett äktenskapsförord hittar ni här.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare