Hur och var ska en hyresbetalning göras?

Hej! Jag och två vänner hyr en lägenhet andrahand av en kvinna som äger lägenheten i fråga. Vid två tillfällen har hon bett oss att betala hyran till ett annat konto än det som står i kontraktet och sagt att ”vi ej behöver skriva att det gäller hyra” då hon vet att det är det det gäller. Vi har bett om att lägga till dessa kontonummer i kontraktet för tydlighet och då har hon sagt att det bara är tillfället. Vi vet inte varför hon gör på detta sätt och undrar om vi gör något fel (och/eller kan råka illa ut) om vi betalar ut till dessa andra konton? Vi har skärmdumpar på alla konversationer där hon ber om detta alternativa betalningssätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är privatuthyrningslagen (PUL) som i första hand reglerar uthyrningen av en bostadsrätt i andra hand, men annars är det hyresreglerna i 12 kapital jordabalken (JB) som reglerar hyresförhållandet (1 § 2 st. PUL). Då frågan gäller hyrans betalningssätt och inget sådant regleras i PUL, så är det JB regler som gäller.

Hur och var ska hyran betalas?

Lagen anger att en hyra ska betalas i hyresvärdens hemvist eller i en annan adress som anvisas av hyresvärden, men en hyresbetalning får alltid göras genom postanvisning, postgiro eller bankgiro (12:20 2 st. JB). Det ovan sagda innebär att ni får välja hur ni vill betala er hyra, till exempel kontant eller genom en överföring. När det kommer till var en betalning ska göras säger lagen inget om detta, förutom att det ska göras i hyresvärdens hemvist, vanligen där hyresvärden bor.

I ert fall vill hyresvärden att betalningen ska göras till ett annat konto än det avtalade kontot i hyresavtalet. Som sagt reglerar lagen inte denna situation, vilket betyder att hyresvärden inte bör ha en juridisk rätt att kräva detta. Om ni skulle betala till det konto som anges i hyresavtalet och om er hyresvärd senare skulle betala tillbaka beloppet till er, så skulle ni inte anses vara i betalningsdröjsmål (NJA 1952 s. 508). Detta betyder att er hyresvärd inte bör kunna förverka er hyresrätt, om ni betalar till det avtalade kontot. Ni får dock också betala till ett annat konto, men då är det viktigt att ni noggrant dokumentera allt så att ni inte hamnar i betalningsdröjsmål.

Avslutande ord och min rekommendation

Reglerna säger att en hyra ska betalas i hyresvärdens hemvist eller i en annan adress som anvisas av hyresvärden. Inget i reglerna säger att en hyresvärd får bestämma var en betalning ska göras. En hyresvärd har därför inte en automatisk rätt att kräva en betalning till ett visst konto. Om ni skulle betala hyran till det avtalsenliga kontot, så skulle ni inte anses vara i betalningsdröjsmål och ni bör då inte heller riskera att få hyresrätten förverkad. Ni får självklart också betala till ett annat anvisat konto. Jag skulle rekommendera att ni i första hand betalar till det avtalsenliga kontot. Vill ni betala till ett annat anvisat konto, så får ni göra det, men se till att dokumentera noggrant att det alternativa kontot har anvisats av er hyresvärd och att betalningen gäller just hyran.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare