Hur länge kan en bostadsrätt hyras ut i andra hand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad gäller när en privatperson avtalar om upplåtelse av bostadsrättslägenhet för annat än fritidsändamål, . Enligt lagen så får man avtala om en bestämd hyrestid, och om man inte gör det så kommer hyresavtalet gälla för obestämd tid, . Hyresgästen har rätt till en uppsägningstid på en månad och hyresvärdens uppsägningstid är på tre månader. Parterna kan dock själva avtala om andra uppsägningstider.

Viktigt att tänka på är att det krävs samtycke från bostadsrättsföreningen styrelse för andrahandsuthyrning av en bostadsrätt, 7 kap. 10 § bostadsrättslagen(BRL). Ett sådant tillstånd medges oftast, men om styrelsen skulle vägra uthyrning kan tillstånd med vissa villkor och för begränsad tid sökas hos hyresnämnden, 7 kap 11 § BRL. Då krävs det att bostadsrättshavaren uppvisar något skäl till uthyrningen. Förarbetena till lagen visar här på en stor frihet, t.ex att man vill hyra ut för att bo någon annanstans under en tid på grund av arbete på annan ort, studier, provboende, ålder eller sjukdom. Det måste finnas en befogad anledning till vägran för samtycke.

Svaret på hur länge du får hyra ut, beror på vad bostadsrättsföreningen har kommit fram till. Oftast anges det i en bostadsrättsförenings stadgar hur länge de tillåter en andrahandsuthyrning. Efter att tittat på lite olika stadgar kan jag säga att uthyrning generellt tillåts upp till mellan sex månader och ett år. Efter detta tillåter vissa föreningar en eventuell förlängning av uthyrningen upp till en total uthyrningstid på tre år. Om du funderar på att hyra ut, ta reda på vad som gäller för just din bostadsrättsförening, kontakta någon i styrelsen eller läs igenom deras stadgar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare