Hur länge kan andrahandskontraktet gälla och har andrahandshyresgästen nu ett förstahandskontrakt?

Min dotter hyr ut sin lägenhet i andra hand. Kontraktet är skrivet så att det finns en ömsesidig uppsägningstid om 3 månader , och har en löptid på ett år i taget . Kontraktet gäller från den 1 september 2016 . Det står i kontraktet att om inte någon uppsägning sker senast 3 månader innan den 1 september så löper kontraktet 1 år till. Hur länge kan detta kontrakt gälla i sin nuvarande form ? Andrahandshyresgästen vill hävda att han nu har ett förstahandskontrakt. Hur tolkar ni detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om uthyrning av lägenheter i andra hand finns i Jordabalken kap. 12, s.k. Hyreslagen. Jag utgår från att det är en hyresrätt din dotter har och hyr ut, alltså att hon inte själv äger lägenheten.

Hur länge kan detta kontrakt gälla i sin nuvarande form?
Kontraktet kan gälla i sin nuvarande form så länge både din dotter och hennes hyresgäst vill. Detta förutsätter naturligtvis också att din dotter har rätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Din dotter får bara hyra ut sin lägenhet med tillstånd från hennes egen hyresvärd eller Hyresnämnden (Hyreslagen 12 kap. 39 §). Din dotter kan själv förlora sitt hyreskontrakt om hon hyr ut lägenheten i andra hand utan tillstånd (Hyreslagen 12 kap. 42 §).

Jag rekommenderar därför att din dotter ser till att hennes hyresvärd är okej med det kontrakt hon har skrivit med andrahandshyresgästen. Vad som också är viktigt att veta är att även om hyreskontraktet förlängs med ett år så har din dotters andrahandshyresgäst alltid rätt till en uppsägningstid på tre månader (Hyreslagen 12 kap. 5 §).

Andrahandshyresgästen vill hävda att han nu har ett förstahandskontrakt. Hur tolkar ni detta?
Nej, andrahandshyresgästen har fel - denne har inte ett förstahandskontrakt. En andrahandshyresgäst kan bara ta över din dotters förstahandskontrakt om din dotters hyreskontrakt upphör och hennes hyresvärd väljer att istället skriva ett hyreskontrakt med andrahandshyresgästen. Det spelar ingen roll hur länge en andrahandshyresgäst har bott i din dotters lägenhet, denne kommer aldrig automatiskt att få rätt till ett förstahandskontrakt.

Din dotters hyresgäst har besittningsskydd efter två år
När hyreskontraktet varat längre än två år i följd får däremot andrahandshyresgästen ett s.k. besittningsskydd (Hyreslagen 12 kap. 45 §). I din dotters fall får hennes hyresgäst alltså besittningsskydd gentemot din dotter den 1 september 2018. Besittningsskyddet för andrahandshyresgästen innebär att denne har rätt att fortsätta bo i lägenheten i andra hand, din dotter får inte säga upp kontraktet bara för att istället hyra ut till någon annan i andra hand. Vill din dotter däremot flytta in i lägenheten själv eller upphör din dotters hyreskontrakt, så måste andrahandshyresgästen flytta.

Sammanfattning
- Kontraktet mellan din dotter och andrahandshyresgästen kan gälla i sin nuvarande form så länge de båda vill och din dotter har tillstånd att hyra ut lägenheten.
- Andrahandshyresgästen har inte ett förstahandskontrakt och kommer aldrig automatiskt få det.

Jag rekommenderar att din dotter förklarar för andrahandshyresgästen att denne inte har fått ett förstahandskontrakt. Oavsett om det är ett problem i dagsläget eller inte är det dumt att hyresgästen tror att denne tagit över din dotters lägenhet. Det är alltid bra att hyresgästen får veta vad som gäller så det inte blir någon konflikt om t.ex. din dotter själv vill flytta in i lägenheten igen. Skulle det uppstå problem med din dotters hyreskontrakt eller andrahandshyresgäst och hon är i behov av juridisk hjälp är ni välkomna att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare