Hur länge gäller ett äktenskapsförord?

Hur

Hur länge gäller ett äktenskapsförord?

Måste det skrivas om vart 10 de år trots att vi fortfarande är gifta?

Lawline svarar

Hej! Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta hur länge ett äktenskapsförord gäller.

Registrering hos Skatteverket ska ske eftersom ni skrev äktenskapsförordet innan 2011

Äktenskapsförord regleras genom 7 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Där framgår att äktenskapsförord måste uppfylla tre krav för att vara giltiga:

* Det ska vara skriftligt

* Det ska vara undertecknat av parterna, och

* Det ska vara registrerat hos Skatteverket.

Förut registrerade man äktenskapsförord i tingsrätten, men sedan 2011 är det Skatteverket som gäller. Om ni skrev ert äktenskapsförord för tio år sedan var det alltså innan 2011, och ert äktenskapsförord är då inte giltigt om inte tingsrätten ni registrerade det hos har skickat över det till Skatteverket. Ni bör alltså höra av er till Skatteverket för att vara säkra på att ert äktenskapsförord är registrerat.

Inget krav på att skriva om äktenskapsförordet var tionde år

Det finns inget krav på att äktenskapsförordet måste uppdateras var tionde år. Så om ni registrerar det hos Skatteverket behöver ni alltså inte skriva om det igen om tio år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare