Hur länge får man duscha?

Hej Jag bor i en radhusliknande lägenhet som jag hyr min Hyresvärd påstår att jag är den ända som dushar länge då ingen annan varit hemma i huset på förmidagar o det kallas sabotage och kan få en hyresanmärkning om jag fortsätter att dusha länge kan han ge mig en hyresanmärkning? min vattenbredare är hos grannen som jag tycker är konstigt. han ber mig också i brevet att dusha normalt. jag sitter I rullstol o har inte lika lätt att dusha som dom som står upp.jag har heller ingen diskmaskin o får diska förhand. Mvh Jessica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring vilka konsekvenser du som hyresgäst kan drabbas av på grund av att du använder mycket varmvatten.

Regler kring användning av hyreslägenhet

När det kommer till användning av hyreslägenhet finns det inga särskilda regler för varmvatten. Hyresgästen får inte använda lägenheten till andra syften än vad lägenheten är tänkt att användas till (12 kap. 23 § Jordabalken). Hyresgästen måste även väl vårda lägenheten, alltså se till att skador inte uppstår (12 kap. 24 § Jordabalken). Om någon av dessa krav inte uppfylls får hyresvärden avsluta hyresavtalet förre avtalet tagit slut (12 kap. 42 § Jordabalken).

Hur detta tillämpas i ditt fall

Att använda mycket varmvatten är inte något som är utanför lägenhetens syfte. Ditt syfte är att bo i lägenheten vilket du också gör. Att använda varmvatten under en längre tid än normalt är inte utanför din skyldighet att väl vårda lägenheten. Om det skulle vara så att du skulle låta vattnet stå under en sån lång tid att rören eller omgivningen skulle kunna få fuktskador skulle detta kunna innebära ett brott mot 12 kap. 24 § Jordabalken. Detta har dock inte skett och ditt användande är därför inte ett sådant användande som innebär att hyresvärden får avsluta ditt avtal.

Det ska även sägas att sabotage inte är aktuellt för en hyresgäst och hyresanmärkning är inget begrepp som finns inom juridiken. Det hyrevärden kan göra är att avsluta erat avtal om avtalstiden löper ut. Under tiden avtalet gäller är den användning du beskriver inte tillräckligt för hyresvärden att få avsluta avtalet tidigare än avtalat.

För att sammanfatta kan din hyresvärd alltså inte ta några särskilda åtgärder mot dig för att du använder mycket varmvatten. Din hyresvärd kan precis som vid alla avtal avsluta avtalet om denna inte längre vill behålla dig som hyresgäst. Avslutandet måste dock isåfall ske på det sätt som ni avtalat om.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare