Hur länge får en brf äga en bostadsrätt i den egna föreningen?

Hej.

Vår bostadsrättsförening, som är en äkta förening, har fattat beslut om att köpa en bostadsrätt som en medlem ska sälja, den ska fortsättningsvis vara bostadsrätt och inte göras om till hyresrätt.

Detta för att kunna utföra stambyte och andra åtgärder/reparationer utan att behöva besväret och kostnaden med att ordna ersättningsbostad och flytt av bohag mm.

Föreningen har för avsikt att sälja bostadsrätten efter våra åtgärder, men åtgärderna kommer troligen att utföras först under kommande vinter.

Min fråga är om det finns några begränsningar, lagar, som styr hur länge föreningen får vara ägare av denna bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge en bostadsrättsförening får äga en bostadsrätt i den egna föreningen bestäms av bostadsrättslagen. I lagen står det att föreningen ska överlåta bostadsrätten så snart det kan ske utan förlust (6:11 första stycket BRL). Det betyder att ni är skyldiga att sälja bostadsrätten så fort ni kan sälja den till ett pris som är minst lika mycket som det ni har köpt den för. Det finns alltså inte någon exakt tidsgräns. Beroende på hur marknaden ser ut kan det vara så att ni är skyldiga att sälja bostadsrätten omgående.

Beslut om att bostadsrätten ska upphöra

Du skriver att ni inte vill göra om bostadsrätten till hyresrätt, men det kan vara bra att känna till att det är möjligt att besluta om att bostadsrätten ska upphöra. Då kan föreningen ha kvar lägenheten utan tidsbegränsning och ni kan använda den som ni vill. Det finns inget som hindrar att ni längre fram gör om lägenheten till bostadsrätt igen. Om ni väljer att gå denna väg rekommenderar jag er att ta kontakt med juristbyrån här på Lawline för att få hjälp att gå tillväga på rätt sätt.

Vänliga hälsningar

Anna Dahlenborg AkmeseRådgivare