Hur lång är uppsägningstiden när man hyr ifrån en privat hyresvärd?

Hej,

Jag hyr en bostad av en privat person på bestämt tid. 2019-09-01 tom 2020-08-31 men vill säga upp kontraktet. det står inget om uppsägningstid i kontraktet mer än att ny diskussion ska göras 2020-06-01, alltså 3 månader innan kontraktet går ut.

Hur lång uppsägningstid har jag?

Jag har läst denna lag: Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad och vad jag kan förstår har jag 1 månad uppsägning?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur lång uppsägningstid har du?
Det är ca 1 månads uppsägningstid. Eftersom att du hyr av en privatperson är lag om uthyrning av egen bostad tillämplig.

Enligt 3 § 2 st lag om uthyrning av egen bostad får hyresgästen säga upp hyresavtalet så att det upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Regeln innebär att om du skulle säga upp ditt hyresavtal den 15 mars så räknar man en månad framåt till 15 april och sedan behöver/får du stanna till månadsskiftet april-maj, alltså 30:e april. Väntar du och säger upp dig exempelvis 1 april så räknar man en månad framåt tills 1 maj och därutöver behöver/får du stanna till månadsskiftet maj-juni, alltså 31:e maj. Skulle du säga upp dig idag skulle alltså uppsägningstiden bli ca 1 och en halv månad.

Hoppas du fått svar på din frågan!

Lawline RådgivareRådgivare