Hur kan man hantera en vårdslös hyresgäst som inte går att få tag på?

Hej. Mitt ex hyrde ut vår lägenhet till ett par. Vi hyrde ut via huge och alla papper inklusive inventarielista är påskrivna av båda parter. Det visar sig att de inte betalat hyran på 3 månader så de blir utslängda av huge. De har också haft sönder säng, två tv apparater, diskmaskin, tvättmaskin etc... nu svarar de ej på sms eller samtal.. Hur går man tillväga?

Tacksam för svar.

Mvh E

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i jordabalken(jb) och lag om betalningsföreläggande och handräckning(BFH).

Du kan driva in hyran genom ett betalningsföreläggande

Eftersom du har en fordran på hyresgästen kan du kräva att få betalt genom ett betalningsföreläggande( 2 § BFH). När kronofogden har godkänt detta så verkställs utmätningen vilket innebär att gäldenärens egendom tas i beslag av kronofogden som säkerhet för din betalning.

Du kan kräva skadestånd

Enligt den så kallade hyreslagen(JB 12 kap) så ska en hyresgäst visa omsorg för sin lägenhet. Om hyresgästen istället är vårdslös så ska denne ersätta skadan (JB 12:24). För att få skadestånd måste du stämma motparten i domstol. Betalar dem inte sedan frivilligt kan du återigen använda betalningsföreläggande och få hjälp av motparten.

Du kan delge hyresgästen även om denne inte går att få tag på

Vill du avsluta hyresförhållandet och fortfarande inte kan nå hyresgästen så kan du istället skicka ett rekommenderat brev om uppsägningen. Du kan kan även behöva vidta en del andra åtgärder, och du kan få hjälp med detta av en delgivningsman. Information om delgivning finns på kronofogdens hemsida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare