Hur kan jag skydda mig från att bli ansvarig om min man tar upp lån

Jag och min man är gifta sedan 7 år. Vi har ett hus som vi äger gemensamt. Vi har bolån samt andra lån som vi står på gemensamt.

Det uppdagas nu att han är spelmissbrukare och har spelat bort en stor summa pengar. Dessa pengar var vinsten från försäljning av vårt förra boende.

Kan jag på något vis skydda mig ifrån att vara ansvarig för eventuella lån han kan tänkas ta fortsättningsvis? Tex genom att skriva äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du kan göra för att skydda dig och din egendom i fall att din man tar upp nya lån.

Vem ansvarar för vems skulder om man är gifta

Först och främst vill jag förtydliga att även om du och din man är gifta så ansvarar ni själva för era egna skulder (1 kap. 3 § ÄktB). Det innebär att du inte kan bli direkt ansvarig för din mans skulder.

Det finns dock alltid en risk att du, om ni skulle skilja er, blir indirekt ansvarig på grund av att hans giftorättsgods (saker som inte är enskild egendom) går åt till att räkna av skulder (11 kap. 2 § första stycket ÄktB) och att du tvingas överföra egendom ur ditt giftorättsgods för att få till en likadelning (11 kap. 3 § ÄktB).

En annan risk är att egendom som ni äger gemensamt eller som endast tillhör dig blir föremål för utmätning. Enligt 4 kap. 19 § UB anses gäldenären (i detta fall din man) vara ägare till egendom i eran gemensamma besittning om det inte görs sannolikt att ni är samägare eller framgår att egendomen tillhör dig, dvs du måste bevisa att du är ägare.

Mitt råd: Äktenskapsförord

Jag rekommenderar att ni skriver ett äktenskapsförord där ni förslagsvis anger att all egendom ska vara enskild egendom (7 kap. 3 § ÄktB). Du/ni hittar en mall för äktenskapsförord här

Ett äktenskapsförord kan också skydda dig från att egendom som tillhör dig blir föremål för utmätning av din mans skulder eftersom det kan användas för att styrka att det är du som är ägare. Eftersom det, om ni skriver att all egendom ska vara enskild egendom, inte framgår vem som äger vad skulle jag rekommendera att ni också upprättar en bodelning under äktenskapet (9 kap. 1 § andra stycket ÄktB). Sen är det också viktigt att du om du köper värdefull egendom t ex sparar kvitton så du kan styrka att den tillhör dig.

När det gäller er bostad och tillhörande lån skulle jag om du är väldigt orolig över din mans ekonomi överväga att prata med honom om han inte kan överlåta sin andel i fastigheten (om det är en fastighet och inte t ex byggnad på ofri grund) och del av lånet på dig.

Hoppas att du känner att du fått svar på dina frågor!

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare