Hur kan jag överlåta en andel av min bostadsrätt till min sambo?

Hej.

Jag har köpt bostadsrätt och skrivit på avtal som ensam ägare. Jag vill att min sambo ska äga 50 procent av bostadsrätten så jag vill skriva om avtalet med min sambo som delägare. Kan jag kräva att skriva om avtalet? Hur kan jag gå tillväga annars?

Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det vill du ge bort 50% av din bostadsrätt till din sambo.

Det lättaste sättet att gå till väga på är att upprätta ett gåvobrev. Du behöver inte skriva om avtalet. Dem enda kraven gåvobrevet har för att vara giltigt är att det ska upprättas skriftligt mellan dig och din sambo, 6 kap 4 § bostadsrättslagen. Ni måste också meddela bostadsrättsföreningen. Självklart är det viktigt att det är tydligt i gåvobrevet vilken bostadsrätt det är och hur stor andelen är så att det inte blir några missförstånd. Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare