Hur kan jag få min sambo att flytta från lägenheten?

Hej, min dotter äger en bostadsrätt till 100% och har varit sambo med en man. Nu har de separerat och mannen bor kvar i lägenheten och min dotter har flyttat. Hon vill nu sälja men undrar hur hon gör för att få mannen att flytta? Har hon rätt till det eller har han rätt att bo kvar? Mannen betalar avgift men verkar inte vilja hjälpa till med förberedelser för försäljning. Hoppas ni har möjlighet och tid att svara på vilka juridiska rättigheter hon har och hur hon ska hantera detta. Tack. Mvh Tina Morand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att din dotter äger en bostadsrätt 100 % och varit sambo med en man. Nu har de separerat, men mannan bor kvar i lägenheten. Hon vill sälja, men undrar nu hur hon ska få mannen att flytta.

De regleringar som aktualiseras är sambolagen samt lagen om betalningsföreläggande och handräckning

Vad gäller egentligen enligt sambolagen?
Till en början är det lämpligt att beakta vad som gäller enligt sambolagen. Med sambo menas två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, i enlighet med 1 § sambolagen. Således ska din dotter och mannen bott tillsammans under en längre tid, haft någon form av sexuellt samliv samt delat på vardagliga sysslor och ekonomi. Även om de var folkbokförda på samma adress kunde dett tala för att ett samboförhållande förelåg.

Bostad och egendom som har köpts för gemensam användning utgör samboegendom och ska fördelas mellan samborna när samboförhållandet upphör, i enlighet med 8 § sambolagen. Detta kallas bodelning och görs på begäran av någon av samborna.

Övertagande av lägenhet

I sambolagen finns en övertaganderätt. Denna innebär att den som behöver bostaden bäst har rätt till den. I 16 § 2 st sambolagen regleras reglerar när bostaden utgör samboegendom, då görs en behovsprövning. Utgör lägenheten inte samboegendom finns en övertaganderätt i 22 § som stadgar att den som behöver bostaden bäst har rätt till den mot att denne ersätter den andra parten för bostadens värde. Om det inte finns några barn med i bilden gäller dock detta endast om synnerliga skäl  föreligger.

Tvinga en sambo att flytta?

Vidare aktualiseras frågan hur din dotter kan få hennes tidigare sambo att flytta. Det är möjligt att begära en bodelningsförrättare från en tingsrätt där din dotter bor. Bodelningsförrättaren genomför då en officiell bodelning. Denna officiella bodelningen innebär att samboförhållandet upphör även om din sambo fortfarande bor kvar i lägenheten. Om mannen fortfarande vägrar att flytta kan du begära vanlig handräckning enligt 3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Genom vanlig handräckning kan du tvinga honom att flytta från lägenheten, detta kallas avhysning. Avhysning kan du ansöka om på kronofogdens hemsida.

Din situation

Det är svårt för mig att avgöra pga brist på information, men det verkar som att lägenheten inte utgör samboegendom. Således kommer den tillfalla din dotter vid en bodelning. Så om mannen fortfarande inte vill flytta, är det möjligt att begära en vanlig handräckning för så kallad avhysning.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare