Hur kan en fördela sina tillgångar mellan sina arvingar?

Min man har en sommarstuga som har gått i arv. Han vill att denna sommarstuga ska gå i arv till hans barn men att bara 2 barn av hans 3 barn ska ärva just sommarstugan. Går det att skriva papper så hans önskan blir av?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Jag skulle säga att detta går att göra och att du kan skriva detta i ett testamente (ÄB 9 kap. 1 §). Utifrån din fråga så antar jag att din man inte vill göra sitt tredje barn arvlöst men det kan ändå vara bra att veta att det tredje barnet fortfarande har rätt till sin laglott. Laglott är vad hen minst kan få i arv och är hälften vad hen hade fått utan testamentet (en tredjedel av din mans arv). För er innebär det att så länge det tredje barnet får ett arv som motsvarar sin laglott så kan hen inte specifikt kräva sommarstugan (ÄB 7 kap. 1 §).

Vad gäller själva testamentet så måste det vara skriftligt samt bevittnas och skrivas under av två vittnen som närvarar samtidigt (ÄB 10 kap. 1 §).

Om ni behöver hjälp med att skriva ett testamente skulle jag råda er att kontakt Lawlines jurister. Jag hoppas att jag har kunnat vara till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare