Hur gör vi för att äktenskapsförordet inte längre ska gälla?

Har ett äktenskapsförord som säger en sak om fördelningen. Men vi ska inte använda oss av de villkor som står i äktenskapsförordet utan vi är överens hur fördelningen ska ske. Skilsmässan träder snart i kraft efter betänketiden. Måste vi annullera äktenskapsförordet eller kan vi bara låta det vara som det är? När bodelning och skilsmässa är klar faller då äktenskapsförordet automatiskt och blir verkningslöst? Eller ska man skriva till skatteverket och säga att vi inget äktenskapsförord vill ha.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsförord finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Ett äktenskapsförord gäller från och med att det registrerats hos skatteverket (7 kap. 3 § tredje stycket ÄktB). Det innebär att om ni bara låter ert nuvarande äktenskapsförord vara så kommer det att vara gällande. Det går inte att göra ändringar i ett redan registrerat äktenskapsförord och det räcker inte heller att kontakta Skatteverket för att upphäva äktenskapsförordet.
Istället måste ni upprätta ett nytt äktenskapsförord där ni formulerar vad som ska gälla istället för det redan registrerade äktenskapsförordet ni har (7 kap. 3 § ÄktB). Ni måste sedan registrera det nya äktenskapsförordet hos Skatteverket. Det är enda sättet att göra ett tidigare registrerat äktenskapsord verkningslöst.

Ni kan upprätta ett äktenskapsförord via vår avtalstjänst, den hittar du här.

Hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare