Hur gör man så att kontantinsats betald med enskild egendom blir bevismässigt starkast?

Hej.

Jag kommer inom kort att få pengar av mina föräldrar i gåva. Dessa kommer ges som enskild egendom (i gåvobrevet ska även anges att surrogat ska vara enskild egendom). Pengarna är sedan tänka att användas för att lösa ett gemensamt lån på min och min makes fastighet. Jag äger redan en del av fastigheten såsom enskild egendom, vilket även regleras i äktenskapsförord. Frågan är nu hur vi ska hantera de pengar jag sätter in istället för vårt gemensamma lån (den delen av fastigheten som lånet avser är giftorättsgods idag).

Kan pengarna alltjämt vara kvar som ee och hur i så fall löses detta? Jag läste på er sida att det ev kan lösas med ett skuldebrev mellan makarna. Vad bör isf finnas med där?

/ mvh

Lawline svarar

Hejsan!

Det som kommer istället för den enskilda egendom ska ses som surrogat, 7kap 2§ 6p äktenskapsbalken. Rättsläget idag är att sålänge man kan bevisa att en del av egendomen är köpt med enskild egendom så ska det anses vara enskild egendom, se NJA 1995 s577, där en kontantinsats ansågs utgöra enskild egendom vid försäljning av fastighet.

Nu när vi har garanterat att pengarna kommer att vara enskild egendom vid försäljning är frågan hur vi löser det på bästa sätt bevisningsmässigt. Ett skuldebrev mellan makar kan vara en lösning, men i så fall behöver det enskilda egendomen göras till giftorättsgods för att senare skriva skuldebrevet. Om inte det görs till giftorättsgods kan din make bli skyldig dig för skuldebrevet samtidigt som att den enskilda egendomen fortsätter att vara din enskilda. Ett skrivet skuldebrev raderar inte den rättsliga verkan av den enskilda egendomen. Mitt råd blir därför att vid betalning av lånet, konsultera banken om huruvida en klausul kan skrivas in i kvittot att detta belopp var betalt med enskild egendom från din del. På det vis har banken och du bevismedel på att de medlen var betald med enskild egendom. Ni kan även skriva in detta i äktenskapsförordet för att ytterligare säkra att båda är införstådda på detta.

OBS: avkastning från enskild egendom är giftorättsgods. Så eventuell kapitalvinst vid försäljning du gör på din del av enskilda egendomen kommer att vara giftorättsgods om inte något annat avtalas mellan er, äktenskapsbalken, 7kap 6§ 2st.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare