FrågaFAMILJERÄTTGod man09/05/2017

Hur gör man med dement/förvirrad förälders egendom?

År 2006 skrev min mamma över en fastighet på mig som gåva som inte skulle räknas som förskott på arv. Nyligen flyttade min mamma in på ett demensboende och jag planerar att sälja fastigheten. Jag undrar hur det förhåller sig med min mammas ägodelar dvs möbler och prydnadsdetaljer. Vilka rättigheter/skyldigheter har jag angående hennes personliga tillhörigheter som finns i huset? Hennes tillstånd medför att hon inte kan fatta beslut om vad hon vill göra med sina ägodelar - hon är förvirrad och vet inte var hon befinner sig då hon har långt framskriden alzheimer. Min pappa är död sedan många år.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattning

Din mammas ägodelar är fortfarande hennes, men är det endast henne i din släkt i livet och finns inget testamente så är det inget som hindrar dig från att sälja hennes saker redan nu, dock inte på laglig väg. Skulle du eventuellt ha syskon eller skulle det finnas ett testamente som där hon vill att vissa personer ska få vissa saker kan du inte sälja iväg allt. Skulle du villa göra allt lagligt kan du ansöka om att bli din mors förvaltare (se länk nedan) och då ha rätt att sälja iväg hennes saker redan nu, dock inte de som är inskrivna i ett testamente.

---------------------------------

Utförligare svar.

Det är såklart så att sakerna som din mamma äger är fortfarande hennes, så länge sakerna inte anses ingå som en del av fastigheten som t.ex. spis eller tvättmaskin som anses höra till fastigheten vid köp och gåvor.

Det framgår inte om du har syskon eller inte. Du skriver att fastigheten inte ska räknas som förskott på arv vilket i sin tur antyder att du har några syskon. Men eftersom det inte är säkert antar jag att du inte har några syskon, jag kommer däremot göra vissa utlägg även om du skulle ha syskon på din mammas sida.

Som jag sa så äger hon fortfarande sina ägodelar som t.ex. möbler, porslin, mattor och andra saker som är kvar i fastigheten. Det verkar däremot som om din mor inte kommer att flytta tillbaka till fastigheten. Vad som är viktigt att ta reda på i det här fallet är om det finns något testamente. Skulle hon testamenterat bort viss egendom, t.ex. en tavla, till någon släkting så har hon en uttrycklig vilja rörande den egendomen. Har hon inget testamente kan hon inte anses ha någon vilja med sakerna varför du egentligen kan sälja dem eller ge bort dem hur som helst.

Detta förutsätter att du inte har några syskon. Har du syskon kanske de vill ha något att säga till om, t.ex. att du inte ska sälja vissa saker. Då är det egentligen bättre att ni kommer överens om vad som ska göras med sakerna då det inte verkar som er mor utryckt någon vilja med dem.

Men skulle du ha syskon och de inte bryr sig om sakerna kan ni sälja dem och pengarna som ni får för att sälja sakerna ska då gå till er mamma. Dessa pengar kommer ni att ärva när din mor dör oavsett.

Anledningen till att jag säger att ni kan sälja sakerna och nästan behålla pengarna är faktiskt för att din mor inte kommer att märka av någonting och alltså inte kommer att väcka någon talan eller att anmäla förfarandet till polis. Det är inte lagligt att sälja någon annans saker, det är till och med brottsligt genom så kallat egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K8P8S1). Det är däremot väldigt liten sannolikhet att du skulle bli dömd för något brott. Eventuellt om du har en arg släkting som skulle tänkas anmäla att du gör såhär kan en utredning påbörjas men den skulle troligtvis läggas ner i brist på bevis, du kan helt enkelt säga att din mor vill att du ska sälja hennes saker och det skulle inte gå att motbevisa för din mor förstår inte vad som händer.

Om du väljer att göra såhär är egentligen en mer moralisk fråga alltså. Vill du vara helt lagenlig ska du istället magasinera alla din mors tillgångar tills hon dör och då sälja dem. Är det ingen som kan tänkas vara bråkig så skulle detta vara helt onödigt.

Skulle det vara någon som kan tänkas vara bråkig och vill sätta käppar i ditt hjul skulle jag rekommendera att du ansöker om att bli din mors förvaltare. Då förlorar din mor sin rättshandlingskraft vilket betyder att hon inte kan ingå avtal och alltså inte kan t.ex. sälja sina saker eller att teckna försäkringar om telefonförsäljare ringer osv. Det skulle i sin tur göra så att du får hennes rätt att göra detta, alltså ingå avtal i hennes räkning. Jag bifogar en länk nedan till domstolsverkets hemsida om att ansöka till att bli förvaltare.

Domstolsverkets hemsida om god man och förvaltare: http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare