Hur gör jag för att mitt arv ska gå till min makes/makas barn?

Hej,

Förlåt min okunskap i ämnet men jag har lite frågor som jag skulle vara tacksam för om jag fick hjälp med vad som gäller arv till särkullsbarn.

Jag och min fru äger en lägenhet ihop (50/50) och har idag lån på X kronor.

Min fru har 2 barn sen ett tidigare äktenskap men jag har inga barn, endast en far och syster i livet.

Vad gäller vid dödsfall? Både ifall min fru går bort eller om jag gör det?

Vår önskan är att jag ärver hela lägenheten och vise versa om jag går bort före henne. Samtidigt vill jag att mitt arv går till hennes barn när vi båda gått bort. Kan någon kunnig förklarar vad som gäller och vad vi eventuell ska göra för att få det som vi vill.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Jag kommer börja med att förklara hur situationen ser ut för er nu och sedan vad ni kan göra för att påverka hur ni vill att arvet efter er ska fördelas. Till att börja med så regleras reglerna om arv i ärvdabalken (ÄB). Eftersom du inte skriver något om testamente eller äktenskapsförord så antar jag att det inte finns något när jag svarar på din fråga!

Det är rätt mycket text i svaret så jag har gjort några korta sammanfattningar med svar på din fråga och förklarat lite utförligare under de andra rubrikerna!

Det är din fru som i första hand ärver av dig och din frus barn som i första hand ärver av henne

Jag ska verkligen försöka vara så tydlig som möjligt för detta området är ganska krångligt med många lagregler. Först och främst finns det olika arvsklasser:

1. Barn är med i första arvsklassen. (ÄB 2 kap 1 §)

2. Föräldrar och syskon är med i andra arvsklassen. (ÄB 2 kap 2 §)

Gifta makar är inte med i någon arvsklass. Detta är viktigt att veta för att förstå hur regleringen är när gifta makar är med i beräkningen.

När man är gift går makens arvsrätt före alla arvsklasser förutom första arvsklassen när det rör sig om särkullbarn. (ÄB 3 kap 1 §) Din frus barn är särkullbarn då de är utanför erat äktenskap. För er innebär det att om du skulle gå bort kommer din fru ärva efter dig medan om din fru går bort kommer du inte ärva någonting efter henne (ÄB 3 kap 1 §). Det är hennes barn som ärver efter henne. I nuläget skulle detta kunna innebära att du skulle behöva köpa ut den del av lägenheten som hon äger om hon skulle gå bort först. Detta då hennes barn skulle ärva hennes del av lägenheten.

Din frus barn kan avstå sitt arv för att du ska få ta del av arvet

Eftersom du vill att din frus barn ska ärva dig antar jag att ni har en rätt bra relation. Då kan din frus barn gå med på att avstå sitt arv till förmån för dig. (ÄB 3 kap 9 § & ÄB 3 kap 1 §) Det skulle innebära att din frus barn "tackar nej" till deras arv för att du ska kunna ärva efter din fru först. Då har hennes barn istället rätt till så kallat efterarv efter det att du går bort (Jag förklarar vad efterarv är här nedanför). Det är inget måste för barnen att avstå från sitt arv men det är en möjlighet!

Din far och syster har rätt till ditt efterarv och din frus särkullbarn har rätt till hennes efterarv

Som jag sa innan så har din frus barn rätt till efterarv om det är så att de avstår från sitt arv för att du ska kunna ärva först. Detta innebär att efter det att din fru gått bort så ärver du hela hennes arv med fri förfoganderätt. Efter det att du går bort har din frus barn rätt till en del av ditt arv efter det att du går bort (ÄB 3 kap 2 §). Beräkningen av detta görs på det arvet som du lämnar efter dig efter det att både din fru och du gått bort.

Precis som din frus barn har din far och syster rätt till efterarv efter det att din fru går bort om du går bort först. (ÄB 3 kap 2 §) Alltså ärver din fru efter dig om du går bort först men efter det att din fru går bort har din syster och far rätt till efterarv på hennes arv.

Sammanfattning för hur det ser ut för er nu

För att få någon typ av klarhet i detta så gör jag en sammanfattning. Så som det ser ut för er nu kommer arven fördelas såhär:

- Om din fru går bort så ärver hennes barn hela hennes arv.

- Om du går bort så ärver din fru hela ditt arv.

- Eftersom det är din fru som ärver efter dig kommer lägenheten automatiskt vara hennes när du går bort.

- Om din fru går bort först så kommer du behöva köpa ut hennes barn från lägenheten för att få behålla lägenheten.

- Din frus barn kan avstå sitt arv och istället ha rätt till efterarv.

- Eftersom din fru ärver av dig kommer din far och syster ha rätt till efterarv efter det att din fru går bort om du går bort innan henne.

Hoppas det inte blev för rörigt, det är många regler att förhålla sig till!

Hur ni kan påverka arvet från er båda

För att kunna påverka hur ni vill att erat arv ska fördelas kan ni skriva testamente (ÄB 9 kap 1 §). I testamentet kan ni skriva att ni önskar att den efterlevande maken ska ärva hela lägenheten. Där kan du även skriva att du vill att din frus barn ska ärva efter dig. (ÄB 11 kap 1 §)

Du har full möjlighet att testamentera bort hela ditt arv till din frus barn, då kommer varken din far eller syster ha rätt till någon del av ditt arv eller eventuellt efterarv. Du kan även välja att enbart testamentera bort en del, det gör du som du tycker passar bäst. Du kan exempelvis testamentera att din fru ska ärva din del av lägenheten men hennes barn ska ärva resterande. Så länge du är tydlig med din vilja i testamentet.

När det gäller din fru kan hon också uttrycka i ett testamente att hon vill att du ska ärva av henne. Då kan hon exempelvis skriva att hon vill att du ska ärva lägenheten och hennes barn resterande av arvet eller att du ska ärva hela hennes arv. Bra att veta är dock att barnen alltid har rätt till sin laglott. Detta innebär att om din fru testamenterar hela eller delar av sitt arv till dig har barnen en laglig rätt att kräva att få hälften av det arv de skulle ha fått om din fru inte testamenterat det till dig (ÄB 7 kap 1 § & ÄB 7 kap 2 §).

Sammanfattning av hur ni kan påverka erat arv

- I testamenten kan ni påverka vad som händer med erat arv, både du och din fru

- I testamentet kan du skriva din vilja att din frus barn ska ärva av dig. Du kan även skriva att du fru ska ärva din del av lägenheten efter bortgång.

- I testamente kan din fru skriva att hon vill att du ska ärva hennes del av lägenheten efter bortgång.

- Tänk på att om du väljer att testamentera bort hela ditt arv så kommer inte din far eller syster få något arv.

Rekommendationer

Först och främst så får vi hoppas att allt detta sker långt i framtiden! Men det är såklart alltid bra att ordna det som behöver ordnas i god tid.

För att ni ska kunna bestämma vad som ska hända med erat respektive arv så rekommenderar jag er att skriva testamente! Även om din frus barn alltid kan avstå sitt arv så är det bättre att skriva testamente så du och din fru vet exakt vad som händer med era respektive arv.

Det finns några olika sätt att uttrycka din vilja i ett testamente. För att få det som du vill ha det exakt skulle jag rekommendera att du tar kontakt med ett juridiskt ombud för att det ska bli så korrekt som möjligt. Antingen kan du kontakta oss här på Lawline eller något annat juridiskt ombud. Om ni väljer att skriva det hemma har det några formalia krav: Testamentet ska vara skriftligt och underskrivet, dessutom ska det finnas vittnen som även de ska skriva under (ÄB 10 kap 1 § & 2 §).

Eftersom jag förstår det som att er gemensamma vilja är att den efterlevande maken ska få behålla lägenheten är det viktigt att det framkommer i testamentet. Eftersom du även säger att du vill att din frus barn ska ärva efter dig är det viktigt att skriva med det i testamentet. Fundera på om ni vill att efterlevande maken ska ärva före barnen. I så fall är det viktigt att i testamentet tydligt klargöra att din frus barn ska ärva efter det att ni både gått bort.

Tack för din fråga, hoppas du känner att du fick svar. Om inte får du gärna höra av dig med ytterligare en fråga eller ringa våra telefonrådgivare så hjälper vi dig!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare