FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/06/2018

Hur ger man en fastighet som gåva?

Hej!

Jag och min sambo har hus ihop och delar lånet.Vi vill nu skriva över huset på våra 3 barn , som är myndiga , men vi ska stå kvar på lånet.Då är det väl endast lagfart vi ska skriva med barnen? Var ska den skickas?Det berör ju inte banken då vi fortsätter betala lånet som vanligt så dom behöver vi inte kontakta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Eftersom det rör sig om en gåva av fastighet behöver ni upprätta ett gåvobrev i enlighet med Jordabalken 4 kap. 29 §. Barnen behöver även ansöka om lagfart hos lantmäteriet då ni upprättat ett giltigt gåvobrev. Annars stämmer det att ni inte behöver bankens godkännande för att ge bort fastigheten men själva stå på lånet, dock bör ni ha i åtanke att fastigheten antagligen står som säkerhet hos banken, och panträtten kvarstår. Detta innebär att om ni av någon anledning missköter betalningen av lånet kan banken rätt att beslagta fastigheten från barnen för att betala tillbaka lånet.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare