FrågaAVTALSRÄTTGåva16/04/2018

Hur ger man bort en bostadsrätt i gåva?

hej jag och mina barns mamma köpte en lägenhet att vår barn ska bo i lägenheten. Nu jag vill göra en gåva till henne, hur gör man gåvan?

tack

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man ger bort en lägenhet i gåva. Jag utgår ifrån när jag svarar på frågan att ert barn är över 18 år och att ni köpt en bostadsrätt.

För att ge bort lägenheten som gåva måste du upprätta ett gåvobrev. Det finns några krav på hur ett gåvobrevet ska se ut och dessa är:
-Gåvobrevet ska vara skriftligt
-Gåvobrevet ska vara undertecknat
-Det ska tydligt framgå att lägenheten är en gåva

När gåvobrevet är skrivet ska du underrätta bostadsrättsföreningen om gåvan.

Svaret på din fråga är alltså att ni först måste skriva ett gåvobrev och sedan underrätta bostadsrättsföreningen. Om du behöver hjälp med att skriva ett gåvobrev kan du enkelt och till ett fast pris upprätta ett gåvobrev via vår avtalstjänst på http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare