FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet13/09/2018

Hur går vi till väga för att driva in en skuld från en medlem i en samfällighetsförening?

Jag bor i en fastighet (radhuslänga) som består av fyra friköpta lägenheter inkl. tomt till var och en av dessa. Fastigheten är en gemensamhetsanläggning där vi har gemensamt vatten och avlopp (servitut på detta), ledningar för el, tele och kabel-tv samt gemensam el för det skåp där vattenmätarna är placerade. Räkningarna för de gemensamma vattnet, kabel tv samt el i Va centralen är utställda på Gemensamhetsanläggning med c/o i mitt namn. När dessa kommer så delar jag upp dem i lika delar på de fyra hushållen, förutom vattenräkningen som jag får dela upp i förhållande till vad var och en har förbrukat. Min fråga är, vem är betalningsansvarig/juridiskt ansvarig om det är så att någon av de andra inte betalar sin andel av de gemensamma räkningarna? Och om så är fallet , hur går jag till väga för att få in pengarna från det hushåll som inte betalar?

MVH

Lena Lernvik

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vardera fastighetsägare som har nyttjande till en gemensamhetsanläggning är skyldig att erlägga den avgift som står i relation till ägarens förbrukande, alternativt den avgift som är överenskommen mellan ägarna. Är det någon ägare som inte betalar så har samfälligheten en fordran på den ägaren. Till att börja med kan ni på egen hand försöka driva in skulden genom att skicka påminnelser, detta är inte sällan ett mindre effektivt sätt och det kan behövas mer hjälp för att driva in fordran.

För att driva in skulden med Kronofogdens hjälp behöver ni en exekutionstitel, det kan exempelvis vara en dom, utslag eller beslut från Tingsrätten. Även Kronofogden kan lämna utslag. I 3:1 utsökningsbalken hittar du fler s.k exekutionstitlar. När ni har erhållit en exekutionstitel kan ni vända er till Kronofogden för att kräva verkställighet. Ni börjar med att fylla i en blankett om ansökan om verkställighet. Kronofogden tar då över indrivningen av skulden. Om gäldenären inte har pengar som täcker skulden kan kronofogden sälja gäldenärens egendom för att driva in skulden på det viset.

Sammanfattningsvis, vänd er till gäldenären och börja med att kräva pengarna direkt. Om det inte ger framgång kan ni vända er till Tingsrätten eller Kronofogden för att få en exekutionstitel. Därefter begär ni verkställighet.

Jag hoppas att mitt svar var till er hjälp. Observera att det är samfälligheten som behöver ansöka om exekutionstitel och verkställighet då det är samfälligheten som innehar fordran.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare