FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/01/2018

Hur går en bodelning till och vad ska ingå?

Hej !

Jag och min fru har varit gifta i 14 år. Nu vill hon skiljas. Vi har inga äktenskapsförord. Vi har 3st bolag och andra tillgångar som bland annat 2 st hus. Då det är jag som dragit in de mesta av våra intäkter känns det konstigt att behöva dela 50/50. Jag står som ensam ägare av bolagen. Jag har också mer pengar på min tjänstepension ingår det också i bodelningen?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom äktenskapsförord så undantar man tillgångar från bodelning. Allt som inte blivit enskild egendom genom äktenskapsförord kommer att ingå i bodelning. I och med att du och din fru inte har ett äktenskapsförord så betyder det att alla tillgångar kommer ingå i bodelning (10 kap 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Detta är förutsatt att det inte föreligger gåva eller testamente med föreskrift att något ska vara enskild egendom (se 7 kap 2 § ÄktB).

Bodelning sker enligt 11 kap ÄktB. I och med att jag inte vet era exakta tillgångar och äganderätten till dessa så kan jag inte göra en fullständig bodelning utan bara allmänt berätta hur det går till.

Andelsberäkning

1. respektive makes tillgångar som denne äger summeras

2. respektive makes skulder dras av

3. överskottet från respektive make summeras och hälftendelas

4. Resultatet blir en andel som är det man är berättigad att få ut vid bodelning

Vidare görs en lottläggning. Det som utgör lott är det man slutligen får ut vid en bodelning.

1. Det som respektive make äger hamnar som huvudregel på dennes lott. De bolag du äger kommer därför troligtvis att hamna på din lott. (11 kap 7 § ÄktB)

2. Undantag är 11 kap 8 § ÄktB. Din fru kan förutsatt att hon har mest behov av den gemensamma bostaden erhålla den på sin lott.

Sammantaget när alla tillgångar har fördelats mellan makarna på lotter, så görs en jämförelse mellan andelen och lotten. Den som har en större lott än vad man är berättigad till ska ge ut ersättning till den andra maken (så kallad skifteslikvid, 11 kap 9 § ÄktB).

Huvudregeln vad gäller tjänstepensioner är att dessa inte ingår i bodelning (se 10 kap 3 § ÄktB). Det beror dock på hur din tjänstepension är utformad.

För mer juridisk rådgivning är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare