Hur fungerar regeringens förordning om tillfälligt hyresstöd för utsatta branscher?

Mitt företag som är ett produktionsbolag i filmbranschen hyr lokal i en bostadsrättsförening och enligt regeringens föreslagna branscher att ta emot hyresstöd sorterar vi under kod 90030 ( Litterärt och konstnärligt skapande) då vi för tillfället utvecklar film- och tv manus. Min fråga till er är om föreningen kan neka oss detta stöd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Informationshämtning
Förordningen verkar i sin helhet inte har publicerats ännu varför informationen får hämtas från regerings hemsida och deras förklaring som lyder där samt vad som framgår på länsstyrelsens hemsida.

Vem kan ansöka om hyresstödet?
Det framgår att den som kan ansöka om stödet är hyresvärden och att detta sker i efterhand från och med den 1 juli 2020. Hyresvärden måste uppfylla följande krav för att kunna söka detta stöd:

- Hen måste ha tecknat hyresavtalet om ett helt eller delvis fast belopp för hyran, och det måste röra sig om en lokal med en hyresgäst i en utsatt bransch, senast den 1 mars 2020.

- Hyresavtalet måste löpa åtminstone mellan 1 april och 30 juni 2020.

- Det måste ske en överenskommelse mellan hyresgästen och hyresvärden om en rabatt på lokalhyran innan den 30 juni 2020 och rabatten ska avse perioden mellan 1 april till 30 juni 2020.

- Överenskommelsen måste avse ett lägre belopp än det som framgick av det ursprungliga hyresavtalet som annars hade gällt och senast ska ha varit ingånget 30 mars 2020. I övrigt måste villkoren även vara oförändrade.

Kan föreningen neka detta stöd?
Det framgår ingenstans att hyresvärden är skyldig att ingå ett avtal om sänkt hyra för hyresgäster i utsatta branscher. Det är med andra ord frivilligt om hyresvärden vill göra detta eller inte. Stödet ges inte till hyresgästen, utan till hyresvärden för att hen ska kunna bevilja lägre hyra till sina gäster.

Mitt råd till er är med andra ord att tala med hyresvärden och föreslå ett avtal om sänkt hyra eftersom hen senare kan ansöka om hyresstöd för förlust. Hyresvärden ansöker om stödet hos behörig länsstyrelse mellan 1 juli och 31 augusti 2020.

Något som dock är viktigt att ha med sig är att stöd endast kan ges med 50 % av den överenskomna rabatten och dessutom kan stödet aldrig omfatta mer än 25 % av den ursprungliga fasta hyran.

Sammanfattning
Hyresstödet omfattar en frivillig överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst. Det finns alltså inga tvång att ingå ett avtal om att sänka hyran för utsatta branscher.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och om du har några följdfrågor eller behöver mer hjälp i ärendet är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare