​Hur fördelas kostnader i ett samboförhållande om det inte finns något samboavtal?

Jag äger huset (lagfart) till 100% min sambo har lånat mig 1,4 milj (som vi skrivit skuldebrev på utan ränta) till bodelningslikviden när jag separerade så att vi hade möjlighet att flytta in i huset. Vi har inte skrivit något sambo avtal då han inte är folkbokförd på samma adress. Hur fördelar vi kostnaden mellan oss för boendet.

Jag får 14.400 efter skatt min sambo får ut 17.300 efter skatt.

Min sambo äger en husbil som är värd 700.000 där vi delar skatt och försäkring.

Med vänlig hälsningar

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Kostnaderna
Ni kan fördela kostnaderna som ni vill, så länge ni är överens om hur detta ska göras. Det finns ingen uttrycklig reglering om hur kostnader ska fördelas. Reglerna gällande samboförhållanden gäller när samboförhållandet upphör och det ska göras en bodelning och ni inte skulle komma överens.

Jag rekommenderar er att skriva ett avtal över hur ni vill fördela kostnaderna så att det inte uppstår några oklarheter eller komplikationer längre fram. Ni kan skriva avtal om detta utan att det behöver vara ett samboavtal. Om ni behöver hjälp med det kan ni kontakta våra jurister här.

Ni kan även upprätta ett samboavtal under tiden samboförhållandet pågår om din sambo skriver sig på samma adress, det kan ni få hjälp med här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare