FrågaAVTALSRÄTTGåva31/05/2018

Hur bör vi ordna så att gåvan inte är förskott på arv?

Vi är 2 syskon o våran pappa ska ge bort sitt sommarställe till mig i gåva.

Gåvan ska inte utgöra förskott på arv men min bror ska vid ev försäljning ha rätten till sin arvsrätt kvar.

Kan man göra så eller är det upp till mig om jag vill låta min bror ta del av pengar vid ev försäljning?

Hur kan man få hjälp med ett lagligt dokument på gåvan?...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, så kan man göra. Om det dock skulle vara så att det när din pappa går bort inte finns tillräckligt med pengar kvar för att din bror ska få sin arvsrätt kan det hända att han hävdar att din gåva är förskott på arv ändå. Och då kan han få ut sitt arv genom att du behöver ersätta honom till viss del. Men om det finns tillräckligt med pengar ändå behövs inte detta.

Om du skulle vilja ha hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med ett gåvobrev eller liknande kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare