FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/02/2022

Hur bör man gå till väga?

Fastställande av att en person inte har några rättigheter till tillgångar i ett dödsbo.

I ett franskt arvsrättsärende har bouppteckning och arv fastställts efter avliden person enligt gällande regler av fransk notarie.

Vissa tillgångar som ingår i dödsboet fanns i ett bankfack hyrt av den avlidne och en svensk medborgare (icke arvinge).

Vi vill nu officiellt 1) informera den svenska i Sverige bosatta medborgaren om att den avlidnes tillgångar, inklusive samtliga tillgångar i bankfacket registrerats i bouppteckningen efter den avlidne och ingår i arvsskiftet mellan släktingarna och 2) be svensken att vid eventuella krav på att något föremål i bankfacket tillhör honom skicka underlag och bevis på detta, alternativt bekräfta att han inte har några föremål eller egna tillgångar i bankfacket.

Tacksam för råd om vilken procedur som rekommenderas för denna delgivning och föreläggande att inkomma med svar enklast sker. Via kronofogden eller svensk notarie?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur bör ni gå till väga?

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur ni på ett effektivt sätt kan få ut egendomen som tillhör dödsboet samt även ta del av svenskens eventuella invändningar angående egendom som tillhör denne.

Det går att begära handräckning av egendomen med hjälp av Kronofogden. Om motparten (svensken) motsätter sig detta kommer ni dock behöva väcka talan i domstol. Jag skulle därför istället rekommendera er att ta kontakt med en jurist som skickar ett kravbrev till er motpart, där det framgår att denne inom en viss tid måste inkomma med eventuella invändningar angående äganderättsförhållandena avseende egendomen och att det annars kan komma att vidtas andra rättsliga åtgärder. På så sätt ger ni motparten en chans att själv överlämna egendomen och i regel väljer de allra flesta att agera på uppmaning av en jurist/advokat. Med detta tillvägagångssätt är således chansen stor att ni undkommer en process i domstol, vilket både kan vara tidskrävande och kostsamt. Skulle det behövas vidare rättsliga åtgärder får ni då även hjälp med hur ni på bästa sätt kan komma fram till önskat resultat – det vill säga om det är aktuellt med att väcka talan i domstol eller inte.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett kravbrev för ändamålet så kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Är du intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare