Hur blir jag av med en granne som orsakar störningar?

Hej, jag och min familj hyr en 3:a i ett hyreshus, vi har problem med en oerhört våldsam och högljudd granne, dörren bredvid min. Det är en 36årig kille som är alkoholist och narkoman. Han har bott här i 8år i sin lght och vi har bott här i 5,5år.under hela tiden, så hör och ser man hur han slår och hotar alla sina flickvänner och bråkar och slår sönder saker i sin lght och slår dom i i sin lght men även i trapphuset och i källaren. . Vi har ringt polisen på honom över 25ggr och polisen kommer och ibland tar dom med honom och ibland hans flickvänner, men han kommer alltid tillbaka till sin lght ibland dagen efter ibland efter ca 1-2månader.jag har meddelat hyresvärden varje gång vad som händer i huset vid varje bråk osv, och bett hyresvärden göra något åt saken så vi får lugn och ro, men hyresvärden svarar inte ens mej. Han skyller allt på att vi hyresgäster måste anmäla den36åriga mannen men vi vågar inte, annars har han inget att" gå på"som han säger för att kunna vräka 36åringen. I maj månad kastade han en yxa genom grannens dörr mitt inatten, Och ändå bor han kvar. Killen i fråga får sin hyra betald genom socialen och det känns som att hyresvärden skiter i oss andra hyresgäster sålänge han får in hyran. Bor gamla människor i huset som inte ens vågar gå ut med soporna och själv har vi en 10åring som inte vågar gå hem från skolan själv för hon är rädd. Vi har kontaktat hyresgästföreningen och dom har ringt vår hyresvärd,men inget händer, vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om vad du som granne kan göra för att bli av med din störande granne. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Jordabalken och dess 12e kapitel (JB).

Hur blir jag av med en granne som orsakar störningar?

Hyresvärden får säga upp hyresavtalet pga störningar. Handlar det om allvarliga störningar, tex våld eller hot om våld, behöver ingen tillsägelse göras innan hyresvärden säger upp avtalet (12 kap 25 § första stycket och tredje stycket JB. 12 kap 42 § första stycket nionde punkten JB). Det hyresvärden kan göra är att använda den bevisning han har för att säga upp hyresavtalet. Det ni som grannar kan göra är att prata ihop er med alla andra grannar och tillsammans vittna i hyresnämnden för att hjälpa hyresvärden att vräka er granne. Ni är hans bästa bevisning för de störningar som grannen orsakar. Det andra beviset skulle kunna vara om grannen har blivit dömd för våldet han har utsatt sina flickvänner för och om det framgår i polisrapporten att det våldet utfördes i hans bostad. Det visar på allvarliga störningar. Hyresvärden bör också prata med fastighetsskötare för att få bevis för den skada som grannen orsakade genom att kasta yxan genom dörren.

Förutom att vittna kan du ansöka hos hyresnämnden om åtgärdsföreläggande. Det betyder att hyresnämnden kräver att hyresvärden åtgärdar bristen. Bristen i det här fallet skulle vara det hinder/men som grannens störningar medför för er (12 kap 16 § andra stycket JB).

Jag råder dig också att prata med hyresgästföreningen igen och få de att ligga på hyresvärden så att han säger upp grannen. De kommer också hjälpa dig med vad det innebär att vittna och att ansöka om åtgärdsföreläggande.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare