Hur blir enskild egendom gemensam?

min man och jag har var sin enskild egendom, Inget arv är inblandat. Hur gör vi för att ta bort dessa . Vi vill inte längre ha det så. Finns det någon blankett som ska skrivas i?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du beskriver frågan tolkar jag att ni har skrivit papper på, eller att det finns andra villkor/omständigheter som innebär att ni har enskilda egendomar (utan koppling till arv). Om det är er vilja att dessa ska utgöra gemensam egendom så kan ni skiva ett äktenskapsförord. All egendom mellan två makar är gemensam om de inte är enskild egendom.

Äktenskapsförord är inte bara till för att reglera vad som ska utgöra enskild egendom som man inte vill dela på vid en skilsmässa, utan äktenskapsförord är till för att reglera egendom. Ni kan alltså skriva i ett äktenskapsförord att viss egendom (den ni vill dela på) ska vara gemensam och delas på hälften vid en skilsmässa. (7 kap 3 § Äktenskapsbalken). Om ni skrivit ett äktenskapsförord tidigare är det alltid det senaste som gäller.

Nu säger du att denna egendom inte kommer från arv, men jag vill ändå påpeka att mitt svar ovan inte är direkt tillämpligt på egendom man får genom arv som anges vara enskild egendom.

Kom ihåg att ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, undertecknat och registreras hos skatteverket för att vara giltigt.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare